Maid of Sker teszt

  • Írta: sirdani
  • 2020. szeptember 9.
Link másolása
A Wales Interactive fejlesztőinek horrorisztikus sétaszimulátora nem csak azt mutatja meg, hogy a folklórnak ott a helye a videojátékiparban, hanem azt is, hogy miért nem szabad a műfajokat felelőtlenül összemosni.

A korábban főként FMV-játékokkal foglalkozó Wales Interactive a Don’t Knock Twice csapatával és a SOMA írójával készített közös produkciója a Sker kastélyt övező legendákat dolgozza fel egy új megközelítésből, melyben ezúttal különösen nagy szerepet kap a zene, és azon belül is a 17-18. századi walesi folklór. Az eredeti legenda gyökerei több száz évre nyúlnak vissza, főszereplője pedig a földbirtokos Williams család legfiatalabb lánya, Elisabeth, akit az apja Csipkerózsika-szerűen a kastély falai közé zár, hogy meghiúsítsa a lány és a földönfutó művész, Thomas Evans plátói kapcsolatát. Az apa egy jobb partihoz próbálja kényszeríteni a lányt, akinek viszont a szerelmétől elzárva végül megszakad a szíve.

A sztori misztikus és egyben rémisztő fordulatát az a szóbeszéd adja, hogy a lányt a temetése után évekkel később is látni vélték az ódon kastély ablakaiban. A játék azonban még egyet csavar a történeten. A 1800-as évek végén a vidéken az a törvény élt, hogy hajótörés esetén, ha a roncsokat a partra veti a tenger, akkor az adott partszakasz tulajdonosa jogot formálhat az oda sodort rakományra. A Williams család pedig úgy döntött, hogy a folyamatot meggyorsítva szándékosan vezeti zátonyra az arra tévedt kereskedőhajókat a hatalmas zsákmány reményében.

Sőt, a nyomozós vonallal nem áll meg a sor, az eredeti legendát emellett még egy olyan zenei vonulattal is kibővítették, mely szerint a ház személyzetét megszálló sötétséget csak a rézhengerek összegyűjtésével megalkotható nagy harmónium győzheti le. De még mielőtt konkrétabb spoilerekbe bocsátkoznánk, a történeti részt illetően elegendő annyit megjegyezni, hogy világmegváltó narratívára ugyan nem érdemes számítani, ám azért csalódottságra garantáltan nem lesz okunk e téren.

A játék technológiai oldalát illetően már kissé árnyaltabb a kép. Noha a Maid of Sker során felcsendülő zenék és énekek tényleg páratlan atmoszférát kölcsönöznek az alkotásnak, a lépteink nesze, lihegésünk és az atmoszférikus hangok viszont eléggé fapadosak, meglehetősen távol állnak például a The Suicide of Rachel Foster ódon szállodájának nyekergéssel és recsegéssel teli, mesteri hangzásvilágától. A Sker Hotel vidékét azonban nem csak a zenék miatt érdemes felkeresni, hanem a remek látvány miatt is.

Igaz, a nyers grafika önmagában nem túl acélos, a textúrák rendszerint eléggé alacsony felbontásúak, a legtöbb effekt pedig már idejétmúlt, viszont az összkép mégis kellemes. Ennek legfőbb oka a páratlan dizájnban rejlik; a kastély impozáns látványterve mellett a belső terek is egészen részletgazdagok, a vonatos felvezetés, illetve az éjjeli temetős és kriptás kalandok pedig még a sokszínűségről is remekül gondoskodnak. Mindehhez pedig egy félresikerült ünnepi rendezvény hátrahagyott, széttépázott és az enyészet martalékává váló díszletei tökéletesen passzolnak, úgyhogy az egyedi világban élmény már maga a puszta barangolás is.

A gond csak az, hogy ezzel ki is merült a Maid of Sker által nyújtott játékélmény. A fejlesztők ugyanis nem elégedtek meg egy átlagon felüli sétaszimulátor megalkotásával, ehelyett teleszemetelték a játékot olyan felesleges játékmeneti elemekkel, melyek a középszerűségbe taszították az ígéretes alapokat. A sétaszimulátorból megpróbáltak lopakodásra épülő horrorjátékot varázsolni, melynek legkreatívabb mozzanata az, hogy a szinte teljesen vak, ám annál élesebb hallású ellenfelek közelében kezünket a szájunkra tapasztva kell visszafogni a légzésünket, nehogy valaki megneszelje a jelenlétünket.

Hát igen, ez pontosan annyira izgalmas, mint amennyire első hallásra annak tűnik. Hogy őszinte legyek, az Among the Sleep kisbabás horrorjátékában az a mechanizmus, hogy a szörnyek láttán el kell takarni a szemünket a kezünkkel, sokkal több lehetőséget és izgalmat rejtett magában. Ráadásul néhány további műfajidegen részlettel még tovább rontottak a helyzeten.

A pályákon eléggé ritkán találhatunk egy-egy fonográfot, melyek segítségével menthetünk. Ha az ellenség elkapna bennünket, akkor ezen a ponton éledhetünk újjá. Viszont a modern lopakodós horrorjátékokba vagy sétaszimulátorokba okkal szoktak automatikus mentést tenni a fejlesztők. A Maid of Skerben az átvezetők, vagy egy-egy puzzle megoldása után nincs azonnali mentés, így ha elbukunk, akkor rengeteg dolgot újból ismételhetünk.

Ez egy ilyen horrorjáték esetében teljes mértékben képes elrontani a félelmetes atmoszférát; míg az első alkalommal óvatosan, a lélegzetünket visszafojtva próbálunk navigálni a zsákfejű rosszfiúk közt, addig a második és sokadik újraéledésnél már észrevesszük, hogy mennyire ostoba az AI, és utána már bátran átrohanhatunk az orruk előtt. Ezt a problémát egyébként mintha a fejlesztők is érzékelték volna, ám ahelyett, hogy megpróbálták volna újból átgondolni a szabályrendszert, nemes egyszerűséggel csak telepakolták a játékot jumpscare-jelenetekkel, hogy azért néhanapján legyen mitől megijedni.

De talán még ennél is nagyobb probléma a rengeteg időrabló részlet. A játék hemzseg az olyan scriptelt animációktól, melyek gyakran ismétlődnek, és mindig végig kell őket várnunk, valahányszor csak interakcióba lépünk egy-egy utunkba került mozdítható akadállyal. Az elektromos panelekkel kinyitható kapuk köré épített ismétlődő fejtörők sem túl eredetiek, ha pedig a mentési rendszer miatt véletlenül meg kell őket ismételnünk, akkor egyenesen idegőrlők.

Összességében a Maid of Skerben sokkal több lehetőség rejlik, mint amit a fejlesztők kipréseltek belőle. Ha a félresikerült AI-val megáldott ellenségeket és az unalmasabb puzzle-k kihagyásával maradtak volna egy kétórás sétaszimulátor koncepciójánál, akkor a 9 pont környéke sem lett volna kizárva az értékelés során. Egy egyedi színfolt lett volna a videojátékos palettán, melynek minden perce élmény azok számára, akik vevők a műfajra. Ehelyett a fejlesztők görcsösen ragaszkodtak a pár órával hosszabb játékidőhöz, amit csak unalmas „helykitöltőkkel” értek el, illetve nem mondtak le a horrorjátékos sajátosságokról sem. Így viszont a felelőtlenül összegereblyézett mechanizmusok csak elvettek a játék érdemeiből.

Ezt egyébként jól szemlélteti az, hogy a játék elindításakor van lehetőség ellenségek nélkül is elindítani a kalandot, ám a puszta hiányuktól nem válnak egy csapásra semmissé a problémák, végig érezni lehet, hogy valami nem klappol, és csak még üresebb lesz tőle minden. Ennek ellenére nem érdemes teljes mértékben leírni a játékot; a walesi folklór és a remekbe szabott dizájn remekül be tudja rántani a játékost a Sker Hotel világába, az unalmasabb részeken pedig talán átlendíthet az olykor egészen izgalmas történet, melyet a megjelenés pillanatától élvezhetünk magyar felirattal is.

A Maid of Sker jelenleg PC-n, Xbox One-on és PlayStation 4-en érhető el, de előreláthatólag az ősz során Nintendo Switchre is ellátogat majd. A teszt a PC-s verzió alapján készült.

6.
6.
crytek
#5: Nincs benne sajnos ez nem így megy ahogy gondolod :(
5.
5.
semike
Az xboxos verzióban is van magyar felirat vagy csak a tesztben is leírt pc-n.
Köszi
4.
4.
Hofi3
"a játék elindításakor van lehetőség ellenségek nélkül is elindítani a kalandot"
Egy horrorjátékot aztán k*rva sok értelme van úgy játszani. Pont az a lényeg, hogy fosson az ember.
Attól függetlenül, hogy szerintetek nem annyira jó, engem továbbra is érdekel. A megjelenés előtt óta wishlist-es. Persze nem teljes áron, főleg nem egy pár órás játékért. Annyit biztos, hogy nem ér, amennyiért adják. Max. 5€-t, de még akkor is sokat mondtam, egy 4-5 órás játékért. 1000 Ft lenne ideális érte. Szerintem nem lesz nagy siker, és hamar eléri ezt az árkategóriát.
2.
2.
sirdani
Szia, persze. Amikor új játékot indítasz (és kizárólag csak akkor, elindított játékot utólag már nem lehet átállítani, szóval ha játék közben szeretnél váltani, akkor elölről kell kezdeni), akkor feljönnek a nehézségi fokozatok. A könnyű, normál, nehéz előtt pedig megjelenik egy olyan is, hogy "biztonságos", ami a leírásban foglaltak szerint eltávolítja az ellenfeleket és a sebződést.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...