Rollercoaster Tycoon 3: Soaked!

Link másolása
Most, hogy újra itt a nyár, a vizsgaidőszaknak is vége már! Ugyan a nyár már jócskán tart, de én csak múlt héten jutottam oda, hogy ismét belevághassak egy jóízű játéktesztbe.
Körültekintettem a friss megjelenések között, de meg kell valljam, nekem nem igazán tetszett meg egyik név sem. Mégis a listán ott bujkált a RollerCoaster Tycoon3 kiegészítője, a Soaked! . Ettől rögtön beindult a fantáziám, elég volt arra jó pár éve, - még az RCT első részével - eltöltött egész nyári napokra gondolnom. A játékélmény igazán különleges, kissé szegényes grafika, de azt is megszerettük. Mivel még nem volt szerencsém a nem oly rég megjelent RCT3-hoz sem, úgy gondoltam azzal kezdem és csak utána telepítem mellé a Soaked!-et. A teszt megírása során is ezt követem, tehát a cikk elsődleges tárgya ugyan a kiegészítő lemez lett volna, de pótolva hiányosságunkat, először az alap játékot veszem górcső alá.



Mindenek előtt, aki még nem ismerné az elődöket (sürgősen pótolni!), annak elárulom, hogy Chris Sawyer, a tycoon tipusú játékok megálmodójának egyik alapjátéka volt a RollerCoaster Tycoon. Feladatunk a küldetések során egy-egy vidámpark irányítása. Természetesen építkezhettünk, melynek legszórakoztatóbb része a hullámvasút építés volt. Szem előtt kellett azonban tartani a pénzügyi dolgainkat is, ennél fogva a fantáziánk teljes kiélése mellett a manager vonal is nagy szerephez jutott. A grafikára nem sok panaszunk lehetett megjelenése idején, de a 90 fokonként forgatható izometrikus nézet, a pixeles kép már sokak szemében kevésnek bizonyult a későbbi években. Mégis óriási sikernek bizonyult a játék és hamarosan megjelent a grafikailag semmi újat felmutató második rész, mely valójában nem nyújtott többet, mint egy kiegészítő. Itt viszont teljes mértékben beigazolódott a játékélmény örökérvényű prioritása: egy-két évvel ezelőtt is az eladási listák top 10-ében benne volt. A játékok éveken keresztül jöttek-mentek, de az RCT végig biztosan ott volt a top 10-ben. Az egyetlen igazi hiányosság, melyet a játékosok az idő elteltével felróttak a készítőknek, egyértelműen az idejét múlt grafika. Az harmadik részt már teljes 3D-re készítették, így pótolva ezen hiányosságukat. Én a teszt előtt attól féltem igazán, hogy feláldozzák a játékélményt és már nem lesz a régi, ezzel úgy végzi, mint megannyi játékfolytatás, melynél a grafikát fontosabb szempontnak tartották. Nézzük mi sült ki a RollerCoaster Tycoon3-ból!

Az 1 cd-s terjedelem igen korrektnek mondható a manapság megszokott 3 cd, vagy 1 dvd mellett. Épp ezért ne is várjunk az indítás után fergetegesen kivitelezett introt (ami itt teljesen felesleges is lenne), vagy átvezető animációkat. Helyette a kiadó és a készítők logója mellett megszólal a régi játékosok szívét melengető „kattógó" hang, mely a hullámvasutak felvonójának hangja, valamint a régi játékok indulásánál is ez szólt. A menü egyszerű, barátságos, könnyen kezelhető. Első lépésként a felbontást 1280*960-ra vettem, a minőségi beállításokat pedig a legmagasabbra (ultra high, ha emlékezetem nem csal). Gyorsan átfutva a menüt, találkozhatunk a sima küldetésalapú résszel, de saját küldetéseket is készíthetünk. Már ismerős funkció a sandbox (homokozó) mód, ahol minden felfedezés a rendelkezésünkre áll, nincs teljesítendő küldetés, végtelen pénzünk van, így kipróbálhatunk mindent, csak a fantáziánk szab korlátot. Azt tanácsolom, hogy senki se kezdje ezzel, mert így idejekorán ráununk a játékra. Érdekes funkcióra találhatunk még a menüben, mégpedig a csoportalkotóra. Az rct3-ban ugyanis a parkjaink vendégei nem egyedül jönnek szórakozni, hanem sokan csoportokban. Lehetnek ezek családok, de baráti társaságok is. A lényegük, hogy együtt közlekednek, követik a csoport vezetőjét. Csoportosan ülnek fel a ringlispílre, mely egy család esetén külön jól néz ki, mivel az egyik szülő megveszi az összes jegyet, a gyerekek pedig már csak átmennek a bejáraton. Szét is szakadhatnak egyébként ezek a csoportok, ekkor az elkallódott személyek leginkább szomorúan keresik társaikat. Csoportokat generál magától a program, de a csoportalkotóban mi magunk is megtehetjük ezt.



Utoljára hagytam a lényeges menüpontok közül az oktató részt. Tanácsos ezzel kezdeni még a régi játékosoknak is, mert számos új funkció került be a régi részekhez képest. Én is így tettem, végigcsináltam az összest, melyek során megtanulhatjuk a kamerakezelést, talajformázást, alapvető építkezéstől kezdve a bonyolultabb hullámvasutak konstruálásán át, a managelesig mindent. Számomra a legizgalmasabb ezek közül, mely a rct3 egyik nagy újítása is, a MixMaster rendszer megismerése volt. Ezen rendszer segítségével tűzijátékokat hozhatunk létre. Meg kell mondjam fergetegesen sikerült ez a rész. A filmvágó programokhoz hasonló timeline-t kapunk, melyen tetszés szerint helyezhetünk el különféle típusú rakétákat, ezzel időben szabályozva őket. A tűzijáték show-hoz zenét is rendelhetünk, de a zenékről majd később. Mindenek előtt a földön el kell helyeznünk kilövő állásokat. Ezek között van olyan, ami egyszerre csak egyet tud kilőni, de természetesen a drágábbak többet is. A timeline-ra elhelyezett rakétákat ezen földi kilövőkhöz kell rendelnünk. A show összeállítása során láthatjuk, hogy összesítve mennyibe fog ez kerülni nekünk, valamint beállíthatjuk, hogy milyen időpontokban induljon a tűzijáték.

Az igazi játék indításával feladatokat kell teljesítenünk. Ezeknek három szintje van, egyre nehezebbek. Az utolsó pályák le vannak zárva és mind valamilyen korláthoz van kötve. Az utolsó eléréséhez például az összes előtte lévőt tycoon, azaz a legmagasabb szinten kell teljesítenünk. A feladataink először még nincsenek időhöz sem kötve és rendszerint egy bizonyos látogatói létszámot, vagy bevételt tűznek ki célul. Később viszont időre kell teljesítenünk az egyre nehezedő feladatokat. Előfordul, hogy VIP vendég látogat vidámparkunkba. Neki mindig valamilyen különleges kívánsága van. Előfordul, hogy bizonyos intenzitású, vagy bizonyos hosszú hullámvasúton akar menni, de van, aki a tisztaságot tartja szem előtt. Szerencsére ezen kívánságok még érkezése előtt közölve vannak, így megadhatunk neki útvonalat, mellyel nagyobb esélyünk van a siker elérésére, mint anélkül. Ezek a feladatok sokszor ellentmondanak terveinkkel, de ha teljesítésükre koncentrálunk, akkor sokszor könnyen megoldhatóak. Egyedül a végén gyűlik meg a bajunk, amikor például egy veszteséges vidámparkot kapunk a kezünk közé és ott kell helyre tennünk mindent.

A játékmenetben úgy vettem észre nem változott lényegileg a vidámpark szimulátorunk új része. Természetesen a látogatóinkat több épülettel szórakoztathatjuk, minden épület kategóriába megnőtt a választék. Nem teljesen nevezhető újításnak a stílusok megjelenését, viszont ilyen szintű kidolgozottsággal nem rendelkezett egyik előd sem. Építhetünk western, sci-fi, horror stb. témájú parkokat. Építhetünk azonban olyan díszítő elemeket, melyeket hozzárendelhetünk egy hullámvasút bizonyos szakaszához. Amikor odaér a kocsi, akkor aktiválódik a díszítő elem, mely mondjuk egy leomló sziklafal. Így mindig, amikor ott halad el egy kocsi, akkor leomlik a sziklafal, ezzel még nagyobb élményt nyújtva a látogatóknak. Fel is ülhetünk az általunk elkészített hullámvasútra. Ez persze nem nagy újdonság, mert más vidámpark játékban már volt ilyen, de a hangulat itt az igazi.



Nézzük hogyan alakult a grafika. A teljes 3d-s környezethez járó irányítás könnyen megszokható, egyszer sem volt vele bajom. Nagyszerű, hogy teljesen ráközelíthetünk mindenre, leszállhatunk kameránkkal a nyüzsgő tömegbe. A poligonok száma nem túl magas, de szerencsére a hullámvasutaknál és egyéb szórakoztató építményeknél, boltoknál elegendő. A látogatók modelljei állnak kevés poligonból, de ebben az esetben ez nem azt jelenti, hogy nem kidolgozottak. A készítők nagyon ügyesen alakították a látogatókat az egész játékra jellemző vidám hangulathoz, így kissé rajzfilm szerű eltúlzott, vicces figurák jöttek létre, melyeknél így egyáltalán nem hiányzik a nagyobb részletesség. A táj részletesen formázható, színezhető, valamint rengeteg új díszítőelem teszi változatossá az összképet. Természetesen napszakok, illetve időjárás van a játékban. Vidámparkunk nonstop, így éjszaka is vannak látogatók. A hangulatos világítással, valamint estére időzített tűzijátékkal gyönyörű kép tárul elénk, főleg ha mindezt az egyébként mesterien kivitelezett víz fölött elkúszó hullámvasútból figyeljük. Esőben a látogatók nem szívesen ülnek fel bármire is, viszont ekkor sem esünk el teljesen a bevételtől, hiszen egy esernyőárus bolt ilyenkor hozza igazán a profitot. Azt hiszem a grafikát jól eltalálták. Magas minőségi beállításoknál valóban gyönyörű a víz, a tűzijáték és az árnyék-fény hatások, melyek a napszak változásokat kísérik.

A hangok tökéletesen adják vissza a vidámparkok hangulatát, noha valós emlékeim halványodnak már erről. Pozitívum, hogy a tűzijáték mellett (aminek hangjai szintén jók) minden látnivalónak adhatunk saját zenét. Ezt csak akkor halljuk, ha a bejárata felé közelítünk. Mindenesetre a látogatók, várakozás közben hallják ezt és véleményezik is. Érdemes erre figyelni és időnként változtatni a zenén, mert ha megunják, akkor nem szívesen fognak ott fizetni. Alapból vannak zenék a játékban, melyek az egyes témákhoz passzolnak, de saját zenéinket is felismeri a program.

Összegezve a RollerCoaster Tycoon3-as tapasztalataimat: A grafika pont olyan lett, mint amilyennek elvárható volt. Nem olyan eget rengető, de itt-ott tényleg szemet gyönyörködtető, valamint a vidám hangulatot igazán jól visszaadja. Ami pedig eloszlatta a kételyeimet már néhány óra játék után, az a megmaradt játékélmény. Szinte megegyezik a régivel, csak teli újdonságokkal, mint a tűzijáték, a boltoknak megadható, személyre szabható áruk, a látogatói csoportok, vip vendégek és nem utolsó sorban a rengeteg új építhető látványosság. A feladatok adta játékmenet is ugyanaz: órákon át lehet ülni a gondosan felépített parkunk felett és azon törni magunkat, hogy hónapról hónapra ne legyen az veszteséges. Ilyenkor jó elővenni a sandbox módot és kiélni magunkat, hogy újult erővel indulhassunk neki a következő pályának.

Majd egy heti játék után, a RCT3-ról alkotott véleményem igen pozitív. Ekkor vettem elő a frissen megjelent, szintén 1 cd-s kiegészítőt, a Soaked!-et. A mérete árulkodó lehet, hiszen az alapjáték telepítője is ekkora volt, főleg akkor növekedett az újdonságokra kiéhezett kíváncsiságom, amikor kiderült, hogy a kiegészítő önmagában nem áll meg a lábán, vagyis szükséges az alapjáték. Az indulás ugyanaz, egyetlen különbség, hogy megjelenik pluszban a kiegészítő logója is. A menü lényegében maradt ugyanaz, kivétel csak a tutorialnál és a karrier indításánál akad. Itt ugyanis választhatunk, hogy az alapjáték, vagy a kiegészítő ezen funkcióit akarjuk-e elérni. Szokás szerint indítottam az oktató részt. Szerencsére ez teljes mértékben az előzőre épül, vagyis nem tanítják meg velünk az alapvető dolgokat, feltételezik azok előzetes ismeretét. Így aztán csupa új dolgokat próbálhattam ki.

A Soaked!, mint neve is utal rá, a vízi szórakoztatás fejlesztését tűzte ki célul. Ennek érdekében rengeteg újdonság fogad minket. A legalapvetőbb dolog a vízi komplexum fogalma. Komplexumunk a vidámparkon belül épül fel természetesen és kezdetben egy medencéből áll. Ennek mélysége egységnyi méretű, ezen nem változtathatunk, ellenben a formáján annál inkább. Válogathatunk a sarkok formái közül, valamint felszerelhetjük hullámoztató berendezéssel, víz alatti világítással, létrával, többféle ugródeszkával. Nem komplex a komplexum, ha csak egy medencénk van. Érdemes építeni másikat is, akár magasabban is, hiszen újdonság a csigalépcső, mellyel nagyszerű módon hidalhatjuk át a szintbéli különbségeket. A medencék környékét lebetonozhatjuk, ide zuhanyzókat, napágyakat tehetünk. A medencék összetartoznak, ha valamilyen összeköttetésben állnak, legalább egy úttal. Ez az összetartozás pedig azért fontos, mert az egész strand részhez egy személynek csak egyszer kell fizetni, amikor áthalad az öltözőként funkcionáló bejáraton. Innen kezdve az elkerített részen belül minden szolgáltatást ingyen igénybe vehet. Külön építhetünk csúszdákat, melyeknek építése azonos a hullámvasutak építésével, annyi különbséggel, hogy a végpont természetesen egy medence kell, hogy legyen. Érdemes odafigyelni a medencék tisztaságára, hiszen minél többen fürdenek ott, annál gyorsabban piszkolódik. Többféle tisztítószer áll rendelkezésünkre, melyeket a műszerészeink öntenek a tisztítórendszerbe minden ellenőrzéskor. Érdemes a park kiépítése kezdetén pénzünket medencék építésére áldozni, hiszen egy csúszdákkal felszerelt, pezsgőfürdős, extrákkal felszerelt komplexumba özönlenek az emberek. Ugyan csak átöltözéskor fizetnek, de enni-inni ki fognak menni és utána újra vissza fognak jönni, ha valóban élvezték a strandolást. Úgy vettem észre ez egy biztos, stabil bevételt hoz, melyre aztán már alapozhatjuk a továbbiakat.



Természetesen több területen megjelennek a vízi szórakoztató épületek, szám szerint 50. Ezek közül a kedvencem a delfin show (ebből is két fajta van). Keresnünk kell egy megfelelő mélységű és területű vizet, de jó pénzért mi magunk is létrehozhatunk ilyet. Erre felépítjük a show helyszínéül szolgáló épületet. Ami eltérés az ehhez hasonló épületekhez képest, hogy a showt is mi rakhatjuk össze. Nagyon ügyesen a készítők meglovagolták a MixMaster sikereit és kibővítették azt a delfin show-val. A már megszokott timeline-on ezúttal nem csak tűzijátékot, hanem delfines attrakciókat is időzíthetünk. A delfin show hatásosabb, ha a végére tűzijátékot is adunk a nézőknek. A pozitív visszajelzéseknek köszönhetően a készítők nem álltak le ennyivel. Ezúttal rakétáink mellett a vízi látványokra is odafigyeltek, így különféle vízágyúkat is elhelyezhetünk és használhatunk, akárcsak a tűzijátékokat. Mindez nem elég, további újdonság a lézer show. Iszonyatos látványosság lett, mely még a színes robbanásokat is felülmúlja, főleg, hogy az egyszerűbb lézernyalábok mellett a nagyobb falfelületekre akár lézerrel kivetíthetjük saját készítésű képeinket is. A készítők, hogy eloszlassák a kételyeket, van-e még valami, amit a MixMasterből kilehet hozni, minden részének kidolgozták az advanced változatát is, ahol már a dőlési szögeket, hosszt, erősséget, színt is testre szabhatjuk. Azt hiszem a játék ezen része is mesteri, le a kalappal.

Nem hagyhatom ki az újdonságok felsorolásából az apró, ámde látványos, hasznos díszítőelemeket. Ismét visszatérnek az útmenti szökőkutak a régi részekből: az út mellett elhelyezett kis szökőkutak vizet spriccelnek a mellettük lévőbe, illetve az út másik oldalán lévőbe, a járókelők feje fölött. Nem csak szép, hanem a látogatók vidámságát is növeli. Az utak mentén elhelyezhetünk vízágyúkat. Ezekbe bárki beülhet ingyen és kellően nagynyomású vízzel lőheti szembe az épp arra járókat. A bejáratok előtti hosszú várakozást szórakoztatóbbá teszi, ha direkt erre a célra kifejlesztett tv-ket helyezünk ott el. Az utak mentén hangszórókat is építhetünk, melyeknek a már megszokott módon beállíthatunk zenéket, hogy ne csak egy hullámvasútra felülve élvezhessék azt az emberek, hanem bárhol. Ha már itt járunk, akkor megemlítem azt, hogy újabb zenék kerültek a játékba, melyek kalóz, vagy atlantis stílusú muzsikák, a hasonló díszlet témákhoz igazodva. Saját zenéinket továbbra is használhatjuk a játékon belül és ezúttal kategóriákba is sorolhatjuk őket.



Ismét építkezhetünk alagutakon keresztül, így nem akadály az utunkban lévő hegy, de a víz alatti világ is szabad építkezési területté válik. Az egyik leglátványosabb díszítőelem a vízesés, melynek létrehozásához elegendő két különböző szinten lévő vízfelület. Az első hullámvasutat egyből egy általam készített 3 lépcsős vízesés mellé építettem, a látvány magáért beszélt.

A kiegészítő igazi meglepetés volt számomra. Annyi újdonság van benne, hogy visszagondolva az alapjátékra, az szegényesnek tűnik hozzá képest. Mégis azt tanácsolom azoknak, akik még nem próbálták a RCT3-at, hogy először azzal játszanak, de utána mindenképpen tegyék fel hozzá a Soaked!-et, mert megéri! A kivitelezés terén természetesen nem történt változás, rá ugyanúgy érvényesek az alapjátéknál leírtak. Úgy érzem a készítők most igazán meghallgatták a véleményeket és aszerint rakták össze a kiegészítőt. Több irányításbeli változás is apróság ugyan, de rendkívül hasznos lehet. A MixMaster maximális kidolgozottsága is növeli a játék értékét. Összességében azt mondhatom, hogy a RollerCoaster Tycoon3 méltó elődeihez, nagyszerű játék, melyet minden korosztálynak ajánlhatok, a kiegészítővel együtt pedig még teljesebb. Eme véleményem az értékelésnél (ahol az alapjátékra telepített kiegészítőt véleményeztem) is megmutatkozik. Jó vidámpark építgetést!
8.
8.
okoska99
7.
7.
mepatrik1
6.
6.
mepatrik1
Na már a zenét megoldottam te a képet mindig nem tudom
5.
5.
mepatrik1
ÖÖÖÖÖÖ....... Hogy kell saját zenét belerakni? De a saját képet se tudom... :S
4.
4.
Mse8609
Én se tudom hol kell letölteni!!! Valaki nem tudna segíteni???

2.
2.
Játékkell
Hogy kell letölteni azt a k...a Tykont??????!!!!!
1.
1.
panka44
sziasztok! nem tudja valaki, hogy kell eztr a játékot letölteni?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...