Warhammer 40.000: Darktide teszt (Xbox Series X/S)

  • Írta: szlav
  • 2023. október 19.
Link másolása
Gyenge rajtot vett tavaly a legsötétebb sci-fi univerzum kooperatív lövöldéje, a Vermintide 2 fejlesztői azonban nem hagyták annyiban a dolgot. Közel egy évvel később, a "második launch" után egyenesen pazar lett a Darktide, és nemcsak Xboxon.

A negyvenegyedik millenium borzasztó sötétjében nincsen más, csak háború. Az Istencsászár fáradhatatlan harcosai, az Űrgárdisták félelmetes génorzókkal, vérszomjas orkokkal, kifürkészhetetlen Necron, Eldar vagy Tau frakciókkal akasztják össze a lánckardjaikat, miközben a hitetlen árulók rontása belülről is rohasztja az aranytrónon foszló szent hatalmas birodalmát. A mi jussunk azonban nem a gárdisták, inkvizítorok és legendás hadvezérek szent keresztesháborúja. Tertium halálra ítélt söpredékeként ugyan mi is a Császárt szolgáljuk, a papok azonban nem fognak tömjént és gyertyát gyújtani, ha otthagyjuk a fogunkat az öngyilkos bevetéseink során.

A legsötétebb sci-fi univerzumban is különösen fájdalmas élet jutott nekünk, pláne akkor, ha figyelembe vesszük, hogy a káosz rontása nem bánt kesztyűs kézzel az elmúlt évben a Darktide játékosaival. Természetesen arra a gyalázatosan optimalizált, bugokkal teli és tátongó lyukaktól szenvedő PC-s kiadásról beszélek, amit a Fatshark brigádja szinte félkész állapotban hajított anno a publikum elé. A Darktide már a megjelenése napján is egy roppant szórakoztató és szörnyen ígéretes játék volt (mást nem is várnánk a Vermintide 2 alkotóitól!), de lássuk be: az elmúlt egy év gyakorlatilag egy hosszúra nyúlt bétaidőszak volt, ezen pedig kár lenne szépíteni. 

Most azonban megérkezett az Xbox Series-konzolokra szánt kiadás is, vele pedig a 13-as sorszámú frissítés, ami minden számmisztikai babona ellenére is úgy rendbe szedte a játékot, hogy az még Cadia legszigorúbb komisszárjainak is könnyet csalhat a szemébe. Oké, kezeljük helyén a dolgot: a Darktide továbbra sem nőtt fel a fantasy univerzumban élő nagy elődjéhez, további finomítások pedig sok helyen elférnek még, de a játék most ért abba az állapotba, amikor már meleg szívvel ajánlhatjuk bárkinek, aki szereti a Left 4 Dead-szerű kooperatív hordalövöldéket és nem tántorul el a Warhammer 40.000 kínkeserves világától.

Ezúton pedig emelem a kalapomat azon PC-s játékosok előtt, akik a szörnyű optimalizáció és a harmatgyenge frissítési ciklus alatt is eddig kitartottak a Darktide mellett. Az igazán jó hír az, hogy most végre ők is learathatják a fáradalmaik gyümölcsét, hiszen a második launchként is felfogható gigapatch szinte teljesen átszabta az eddig ismert játékot. Alapos reworköt kaptak a fegyverek, érkeztek új pályák, átvezetők és a végre élesedett cross-play is, de ami a legfontosabb: mind a négy kaszt masszív átalakításon esett át. 

A karakterosztályok ugyanis kaptak egy-egy jókora képességfát, ami legalább három, de jellemzően annál is több jól elkülöníthető build-opciót ad a játékosok kezébe. Csak, hogy néhány példát említsünk: a szintlépések után kapott pontokat jól átgondoltan elosztva a hatalmas Ogrynok végre specializálódhatnak a halálos tűzerejű nehézgépfegyverekre, a tankoláshoz elengedhetetlen pajzsokra vagy a véres közelharcra is. A Zealot hasonlóképp elindulhat a közelharc, a csapatbuffolás vagy a magányos farkasok útján, de természetesen a Veteran és a Psyker is megkapja a játékélményt alapjaiban befolyásoló, de minden esetben hasznos aktív- és passzív képességeket.

Korai még ítéletet mondani ezek balanszolása felett (az Psyker Assail képességére például biztosan lecsap majd a nerfkalapács), azt azonban leszögezhetjük, hogy a számos fejlesztési útvonalat megnyitó specializációk a leggyakorlottabb játékosok számára is felpezsdítik a hordák kaszabolását. Az pedig egyáltalán nem baj, ha a veteránoknak van okuk a visszatérésre vagy új karakterek készítésére, hiszen mi lenne a rengeteg új játékossal az ő iránymutatásuk nélkül? Mivel a Darktide az Xbox Series X/S-en exkluzív konzolos release mellett az Xbox Game Pass könyvtárába is bekerült, rengeteg kopasz szabadult egyszerre a Mourningstar fedélzetére. Ó, és micsoda élményben lehet most nekik részük! 

A játék végre éppen olyan, mint amilyennek egy évvel ezelőtt lennie kellett volna, a jó hír pedig az, hogy a konzolos port még úgy is egész tisztességesen muzsikál, hogy egy köztudottan CPU-intenzív, a korábbi buildjein a milliós konfigokat is sírba küldő címről beszélünk. Ez a játék ugyanis a tökéletes mintapéldája annak, hogy a parádés művészi megvalósítás a legtöbb esetben sokkal fontosabb, mint a nyers grafikai lóerő. A Darktide alacsony felbontáson, pocsék élsimítással, itt-ott megingadozva röcög még Series X-en is (a részletekért ajánljuk a Digital Foundry videóját), a látvány azonban mindezek mellett is egyenesen lehengerlő.

Mert talán egyetlen játék sem adta még át úgy a Warhammer 40.000-univerzum csupán “grimdark” néven emlegetett stílusát, mint ahogy azt most a Darktide teszi. A hatalmas kaptárváros szörnyű és sötét gyártelepei, bűzlő csatornarendszerei, árnyékba borult gótikus katedrálisai minden négyzetméterükben ontják magukból azt a teljes reményvesztettséget, amely ellen csakis tűzzel, ólommal és szüntelen fohászkodással harcolhatnak a Császár fanatikus hívei. Ha pedig mindezt megfejeljük még Jesper Kyd templomi orgonazenébe oltott EDM őrületével, ami a Darktide lehengerlő soundtrackje, akkor egyből el is felejthetjük minden panaszunkat a nyers grafikával kapcsolatban. Igen, tükörsima élekkel a 4K felbontással egész biztosan otthagynánk az állunkat (PC-n ugyebár ez a megfelelő konfiggal adott lehet), de a látvány - főleg mozgás közben - így is nagyszerű, hála a részletgazdag művészi megvalósításnak és a pazarul festő fény-árnyék játéknak.

Sirdani PC-s beszámolója:

A Darktide a tavalyi hivatalos megjelenésekor olyan technológiai és optimalizációs problémákkal rendelkezett, melyek gyakorlatilag a játszhatatlan kategória szélére sorolták az alkotást, alig akadt olyan high-end PC, ami képes lett volna végig folyékony játékélményt biztosítani. Az elmúlt közel egy év során viszont a helyzet szerencsére nagyon sokat javult. Ugyan a játék gépigénye még jelenleg is párját ritkítóan magas, de azért pár kompromisszummal a középkategóriás gépeken is élvezhető teljesítményt lehet kicsikarni.

Egy RTX 2060-nal a DLSS-t teljesítmény üzemmódba kapcsolva 1440p-ben például könnyen elérhető a 100fps is, a problémák csak akkor rúgják ránk a gépház oldalát, amikor megjelennek a 40-50 fős hordák, melyeknél a másodpercenkénti képkockák száma akár a harmadára is csökkenhet. Ha viszont rászánjuk az időt, akkor találhatunk olyan beállításokat, amikkel ez az ingadozás jelentősen mérsékelhető.

A sugárkövetésről például RTX 3070 alatt érdemes kapásból lemondani, a DLSS (vagy a FidelityFX) bekapcsolása pedig szinte kötelező. Ha kapásból mindent a legalacsonyabb értékre állítunk, akkor nagyjából folyékony lesz az élmény, viszont az álleejtő látványvilágnak is sajnos búcsút mondhatunk. A csutkára húzott minimumból pár beállítás feljebb tornázható minimális teljesítménycsökkenéssel. Az Ambient Occlusion kikapcsolása helyett a Low az arany középút, a Volumetric Fogot és a Screen Space Reflections-t Mediumra, míg a Light Quality-t nyugodtan felcsavarhatjuk High-ra, így alig 2-3fps-t veszítünk csak velük, a grafika viszont már teljesen elfogadhatóvá válik.

A Steam, Microsoft Store és Xbox Series-konzolok közt is kifogástalanul működő cross-playnek köszönhetően végre bármely platformon magunkkal vihetjük a barátainkat, ez pedig nem hátrány egy kooperatív játék esetében. Mert habár egyedül, az egészen kompetens botokkal is szórakoztató tud lenni a Darktide, az igazi móka akkor kezdődik, ha egy jól összeszokott csapattal, a barátaink erősségeire támaszkodva és egymás gyengeségeit kiegészítve szállunk szembe a sötétség hordáival. Ahogy korábban említettem, a távoli jövőben játszódó FPS még sem a tartalmát, sem pedig a kifinomultságát tekintve nem ért fel egészen a Vermintide 2-höz, azonban nagyon jó úton halad afelé, hogy a kooperatív hordalövöldék új királyává váljon. 

Érdemes tehát fohászkodjuk a Fatshark csapatához, hogy a szokásaikkal ellentétben alaposan pörgessék fel a live service-támogatást - aki ismeri a stúdió munkásságát, az tudhatja, hogy egy-egy hosszabb rádiószünet alatt néha képesek nagyon ellustulni a svédek. Habár én jobban értékelném, ha a küldetések struktúrája a Vermintide-hoz hasonló koherens kampányokat követné, valójában csak néhány új pálya, egy-két alternatív játékmód, egy mélyebb craftingrendszer és esetleg egy-két új játszható kaszt kellene ahhoz, hogy legalább fél évtizedig a Darktide lehessen a zsáner alfája és ómegája. Oké, ez talán mégsem olyan apró kérés, de többéves távlatban egyáltalán nem tűnik lehetetlennek.

A vereség beismerése egyet jelentene a Császár káromlásával, ezt pedig a Warhammer 40.000: Darktide sem engedhette volna meg magának. Szerencsére a konzolos megjelenés és a játék rendszereit átszabó, második launchnak is felfogható frissítés csodákat tett a Fatshark tavalyi alkotásával. Ha eddig a gyötrelmes rajt miatt hagytátok ki a játékot, akkor most érdemes újra bevetésre indulnotok a Birodalom nevében, az újoncoknak pedig egyszerűen csak jó szórakozást kívánok ehhez a látványos, izgalmas, jól összerakott játékhoz. És ne feledjétek: a Császár védelmez, de sosem árt, ha kéznél van a lánckard is!

A Warhammer 40.000: Darktide PC-n és Xbox Series X/S-en jelent meg. Mi Xbox Series X-en és PC-n teszteltük a játékot.

Kapcsolódó cikkek

4.
4.
Ganzer
Csípem, megjelenés óta tolom kisebb szünetekkel.
3.
3.
crytek
#2: De legalább a "multis" rész "jól" van megoldva... mentem benne azt amikor meghaltam esett le hogy velem nem gépi társak voltak hanem 3 másik player..:)
Akik természetesen szartak az emberre és nem élesztettek fel... ezért az ilyet inkább ismerősőkkel érdemes csapatni
2.
2.
Ooorky
#1: Ebben egyetértek, mikor kijött PC-re toltam vagy 3 hétig, de dögunalmas lett addigra, ugyanazok az ellenfelek újra és újra és újra és újra...

Pedig annyiféle ellenség lehetne, orkok, génorzók, alvilági bandák, 4 féle káoszdémon, helyette generic nurgle zombik...
1.
1.
crytek
A videok sokkal jobb és 3lvezetesebb játékot sejtettek. De nem az lett.Totál jellegtelen az egész se hangulat se nagy akció orgia ami visz magával.
Majd azért végigmegyek rajta ,de nem fogom elkapkodni
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...