Outcast - A New Beginning teszt

  • Írta: wilson
  • 2024. március 14.
Link másolása
Szó szerint a sírból tért vissza az az Outcast, amely egy generáció számára meghatározó játék volt, és valóságos legendává nőtte ki magát, most pedig negyed évszázadnyi pihenő után igyekszik megismertetni világát a modern játékosokkal.

Elsőnek lenni nem mindig a legjobb dolog: egy az egész civilizáció mindennapjait felborító pandémia zéró páciense nem épp az álom jövőkép, ahogy általában egy technológiai innováció sem az első iterációjával hódítja meg a világot, és sokszor az ilyen pionír az, akit elég gyorsan elfelejt a nagyközönség. Ebből pedig bőven kijutott a játékiparnak is: megtalálni a legelső szerepjátékot, a ténylegesen legelső igazi belső nézetes lövöldét nem mindig vezet egyértelmű eredményre, de egy-egy műfaj fontosabb evolúciós lépcsőfokainak emlékét azért elég jól megőrzi a köztudat. A kilencvenes évek vége pedig telis-tele volt ilyen pillanatokkal: a Diablo az ARPG-műfajjal, a Half-Life a modern FPS-sel, a cRPG pedig a Baldur’s Gate-tel nőtt össze, ezek közé pedig beékelődött pár olyan cím, amely lehet, hogy nem teremtett műfajt, vagy reformált meg korábban létezőket, de hozzájárult újak születéséhez. Az 1999-es Outcast utóbbi szerepkört húzta magára, nyílt világú akció-kalandjátékként kínálva olyan szabadságot, amit korábban kevesen, egy olyan technológiai háttérrel, amely igazi különccé tette. És bár a szakma ezt szinte egyöntetűen pozitívan fogadta, a vásárlóközönség már kevésbé. A nem annyira acélos repülőrajtot így az Appeal házán belül két dolog követte: egy PlayStation 2-re és Gamecube-ra tervezett folytatás, 2002-re pedig a teljes anyagi csőd, így Cutter Slade és az Adelpha-bolygó története negyed évszázaddal később, az eredeti csapat egy részével a fedélzeten folytatódik.

Ennek a csapatnak a neve pedig egybeforrt az Outcast főszereplőjével, Cutter Slade-del: az egykori Navy SEAL eredetileg 2007-ben csöppent élete talán legmeghatározóbb kalandjába, miután az Egyesült Államok kormánya felfedez egy párhuzamos univerzumot az Adelpha-bolygón, ám az odaküldött szonda az értékes információk mellett baljós híreket is szállított egy olyan fekete lyuk képében, amely a Föld elnyelésével fenyegetett. Slade így három tudóst kísétr az Adelphára, hogy valahogy a szonda helyreállításával hozzák helyre a szituációt, ám az érkezést követően a csapat szétszéledt, Slade pedig az Adelphát benépesítő Talan-faj megjövendölt messiásaként ébredt, és egymaga látott neki a szálak kibogozásának. Slade két évtizeddel később ismét az Adelphán találja magát, miután annak istenei, a Yodok szó szerint a halálból hozzák vissza, hogy megbízzák a Talan-faj megmentésével, amit egy idegen inváziós horda taszított rabszolgasorba, amiről gyorsan kiderül, hogy nem szimplán egy arctalan és lélektelen robodhadsereg, hanem mesze nem békés szándékkal rendelkező emberiség távvezérelt húsdarálója.

A MÚLT A JELENBEN

Sokat kellett rá várni, de megérte: az első epizód digitális elérhetősége 2014-re rendeződött, amikor felkerült a Steamre és a GOG-ra az Outcast 1.1-es verziója, amely mindössze öt euróért kínálja a klasszikus elődöt. Ezen kiadás a modern PC-khez igazított technikai háttérrel könnyíti meg a pótlást, nagyfelbontású kijelzőkhöz igazítva a HUD-ot, javítva a teljesítményt, integrálva a kontroller támogatást. Ugyanakkor nem feltétlen ez a legjobb módja a vele való megismerkedésnek, hiszen 2017-ben megjelent a Second Contact, amely egy komplett remake-ként meséli el az Adelpha-kalandot, lényegesen modernebb irányítással, menüstruktúrával, és pár tartalmi toldalékkal.


És ahogy az emberiség, hogy az Adelpha-bolygó és legfőképp a Talan-faj sem olyan, mint amilyennek megismertük: a New Beginning nem csupán azért hagyta el a számozást a címéből, hogy ne riassza el az eredetit nem ismerőket, de azért is, mert több ponton is az alapoktól gondolta újra az Outcast-univerzum elemeit. A legnagyobb változás pedig a talanokat érinti: az Adelpha-őslakosai valamennyire emberszerűek voltak, de sötétebb bőrükkel, hatalmas és szokatlan fejszerkezetükkel, valamint alig pár kéz- és lábujjal egy eltérő evolúciós történetet igyekeztek bemutatni. Ezzel szemben az új epizódra teljesen emberszerűvé váltak, amely nem csak a külsejüket érinti, de a viselkedésüket, és legfőképp a karakter-archetípusokat: a legsablonosabb stoner-ismertetőjegyekkel kezdve a hőskomplexussal küzdő, csetlő-botló kalandoron át egészen a rendíthetetlen amazonig minden létező klisé felbukkan Adelphán, sokszor kilökve annak a világnak az illúziójából, amely egykor annyira egyedi és megkapó volt.

A teljességhez persze hozzátartozik, hogy Adelpha maga ezúttal is érdekesre sikeredett. Egyrészt a mérete okán, több négyzetkilométeres területe buja erdős vidéket, sivatagos kanyonrengeteget, földi paradicsomokat idéző tengerparti menedékeket egyaránt kínál, ahogy ezekhez tartozó, régiós központnak számító, egy falu méretével megegyező településeket is, melyek mindegyike eltérő stílussal és karakterrel rendelkezik, és ami sokkal fontosabb, egyedi problémákkal. Messze ez a New Beginning talán legerősebb és legjobb része, annak ellenére, hogy elemeire bontva egy ilyen helyszín se túl életszerű: alig pár NPC található benne, azok pedig meglehetősen gyatrán imitálják a mindennapok kihívásait, jobbára egy helyben várva, hogy Slade interakcióba lépjen velük. Ugyanakkor minden település igyekszik kitűnni a tömegből. A fák törzse körül, a szinte a földből kinőtt Emea nem csak lenyűgöző építészetével kápráztat el, de egy ősi ereklyével is, amely egy kihaltnak hitt lény visszatérésének záloga. Az elődöt felidéző Bidaa ezzel szemben egy földművelésre szakosodott, meglehetősen kezdetleges falucska, amit alkoholban bővelkedő szomjoltója, a Talan fesztiválok nélkülözhetetlen elme, a Lampé-ital tett fel a térképre. Hasonlóan karakteres Prokriana, Adelpha-bölcsességének és tudásának központja, amely egykoron a bolygó legnagyobb és legnépesebb települése volt, mostanra viszont egy drámaian szép romhalmaz, amely egy második esély után ácsingózik.

Ezen leírások pedig nem hangulatfokozók, hanem alapvetően megoldandó problémák és feladatok. A New Beginning ugyanis egy nem teljesen újszerű, de messze nem megszokott történetvezetési megoldást választott: van ugyan mindig egy-egy dedikált főcél, az oda való eljutás azonban kisebb-nagyobb, egymással látszólag nem összefüggő küldetések teljesítéséből áll, melynek során Slade igyekszik megszerezni a helyiek bizalmát, azok apróbb-cseprőbb ügyeinek megoldásával járulva hozzá az adott település felvirágoztatásához, és így annak támogatásának elnyeréséhez. Ez a teljesen fluid misszióstruktúra ösztönöz a leginkább Adelpha-felfedezésére, és a linearitás helyett az interkonnektivitás kiaknázására, ami kifejezetten jól működik.

Már csak azért is, mert a bolygó egyes részeinek eléréséhez a számtalan mellékfeladat megoldáshoz specifikus képesség követelményeket támaszt, Slade ugyanis már nincs röghöz, vagy egy állathoz kötve - a küldetés elején rögtön egy jetpackhez jut, amivel nagyobb távolságokat tud áthidalni, később pedig képes lesz szárnyasruhaként is használni azt, kilométereket repülve át, jelentősen megkönnyítve a felfedezést. Az ehhez szolgáló képességfa ugyanakkor azért erősen limitált, és alapvetően csak ezen képességek hatékonyságának és energiafelhasználásának kitolását célozzák, ahogy a harci tulajdonságokhoz megálmodott fa is, ahol ugyan növelhető a szintén korán megszerzett energiapajzs strapabírása, vagy a közelharci támadások ereje, de ennél lényegesen fontosabb és hatékonyabb a fegyverarzenál testreszabása. Az elsődleges eszköznek megválasztott pisztoly és gépfegyver moduláris, az elsősorban az emberi bázisok kipucolásával megszerezhető toldalékok révén ruházható fel teljesen új tulajdonságokkal. Ilyen lehet az életerő visszatöltése a golyók által, az ellenfelek megjelölése, a lősebesség növelése, vagy a felhasznált lőszermennyiség tompítása. A kombinációs lehetőségek száma egészen magas, és szükség is lesz rá, a New Beginningben ugyanis - főleg az eredeti Outcasthoz képest - már-már irreális mennyiségű konfrontáció található. A vadonban szinte mindenki hosztilis, a bogaraktól kezdve a ragadozókon át egészen a méretesebb bossokig. Legyőzésük nem igényel rakétatudományt, az életerő gyors leapasztásán túl különösebben sokat nem kell gondolkozni ezen, emiatt pedig a harcok - a visszafogott nehézségük miatt is - elég gyorsan triviálissá és kissé unalmassá tudnak válni, és inkább csak nyersanyagforrások, sem mint komolyabb akadályok.

A főszerepben ugyanis továbbra sem ők vannak, hanem az Adelpha-bolygó és a Talan-faj, amely továbbra is gazdag, félig-meddig egyedi kultúrával rendelkezik: ha az első részt a Csillagkapu ihlette, akkor ezt egyértelműen az Avatar, hiszen itt is nagyrészt ugyanaz a konfliktus gyökere. A New Beginning eredetiséggel semmiképp se vádolható, cserébe viszont most is mindent megtesz azért, hogy egyedi kifejezéseivel, a Talan-kultúra sajátos fogalmazásával kápráztasson el, amihez egy minden dialógus során elérhető, látványos szótár asszisztál, amely mindig mindenről elmondja, hogy pontosan micsoda. Ha már nem mindig mutatja meg, az új Outcast-tálalása ugyanis elég felemás. Bár a tájkép, Adelpha-kiemelt helyszínei egészen káprázatosak tudnak lenni (főleg távolról), a repülés biztosította vertikalitás pedig a szabadság olyan illúzióját adja, amely néha egész jól felidézi az előd forradalmi ötleteit, de minden más részén azért érezni, hogy ez egy más mércével mérendő, kisebb kaliberű akció-kalandjáték, mint műfaj- és kortársai. A sokszor elég fapados animációk, a meglehetősen egyszerű, furcsán vágott átvezető videók, a hullámzó minőségű szinkron egyértelműen más kategóriába sorolja, és emiatt talán a célját se tudja pontosan. Elődjétől eltérően nem tud pionír lenni, hiszen műfaja mostanra felnőtt, és ahhoz semmi olyat nem rak hozzá, amit korábban ne láttunk volna; az első rész folytatásának se feltétlenül tekinthető, hiszen több ponton is fundamentálisan eltér attól. Önmagában véve nem több egy igényes, de középszerű akciójátéknál: Outcast-rajongóként viszont egy hangulatos és évtizedek óta várt visszatérés egy olyan világba és egy olyan korba, ahol sokszor a középszerűség komfortja is elég volt a határtalan boldogsághoz, az Outcast pedig minden volt, csak nem középszerű – egy fontos mérföldkő, egy modern klasszikus. Kár, hogy felmenője már nem az: elődjéhez ugyan nem tud felnőni, de nagyon színvonalas és kellemes retúrjegy egy olyan univerzumba, ami végre már nem csak az emlékekben él tovább.

Az Outcast - A New Beginning 2024. március 15-én jelent meg PC-re, PS5-re és Xbox Series X|S-re. Mi a PC-s verziót teszteltük.

11.
11.
Doomsayer
https://www.youtube.com/watch?v=xgSCu7QpUiM
10.
10.
sumblinker
Negyed évszázad? Volt egy remake is.
9.
9.
Doomsayer
Nekem bejön a játék eddig, kb 5 órát tolhattam. Sima open world szerű akciójáték, de nem túl nagy, ami egy pozitívum. Fejlesztők szerint 30-35 órás lehet, de lehet tovább is tolni, ha mindent megcsinál az ember. A sztorin/beszélgetéseken, felfedezésen és a lövöldözésen van a hangsúly benne és nekem nagyon tetszik a grafikája is. Semmi egetrengető nincs a cuccban, hanem egyszerűen csak egy jó játék. Nem GTA 6-ot, meg Zelda - Tears of the Kingdom-öt kell tőle várni, de amúgy egy jó minőségű cucc. Nálam semmi akadás, vagy tech probléma nincs vele, rottyon fut és nem dob el egy darab frame-et sem - szóval jó élmény és öröm vele játszani így.
8.
8.
KopyAti
15%-os akció van most rá.
Bár most szinte minden időmet lefoglalja a Rebirth, azért lehet ezt bezsákolom.
7.
7.
hedzsooo
Szolid kis jatek ez de nyalvan ez sem mindenkinek valo... Mint ahogyan pl. az ELEX 1-2 sem...
6.
6.
Doomsayer
#5: Szerintem is faja játék lesz (és a demó alapján mondom). Nem állítom én sem, hogy über, vagy valami, de ahogy fogalmazol: "AA kategóriában" nekem kellemes csalódás volt. Semmi komoly nincs a lövöldözésben sem, de ha úgy áll hozzá az ember, mint a Contra játékokban, vagy a Rambo 3-ban és legnehezebb fokozaton nyomja, akkor igencsak jól működik (legalábbis számomra).

Amúgy tényleg nem kritizálni akarom a cikk íróját sem, mert rendesen kategóriákkal komolyabb színvonalat képvisel, mint a másik három új mega póni, de meg kell jegyeznem, hogy a játékban lehet nincs semmi vadi új hűha, de legalább egy hatalmas darálás az van benne, ahol olyan a shotgun valami powerup mellett, hogy vízszintesen 5 tűzgolyt lő ki. :) És ez nekem tetszett lol
5.
5.
Br1sk
Elex 2-t akartam megvenni mert tetszik a táj meg jetpackezés de az rpg-ket nem szeretem. Na most már megoldódott mert itt van ez. Igazi AA cím nekem ez egy vétel lesz
4.
4.
silkgoat
#1: biztosan nagyon nehez az ertelmi szinvonaladnak megfelelo jatekot talalni, de ne itt reklamozd :D
3.
3.
Chdz
A PC-s verzió 71% jelenleg metán, de úgy vagyok vele, vagy kaka lesz, vagy nem. Majd kiderül milyen lesz, játszva tudom eldönteni. Lehet ezért is fog elvérezni, túl sok idő telt el az első rész óta. 99 nem most volt már. Az még a játékok aranykorában készült, ma már a futószalagok korában élünk.. :D
2.
2.
crytek
Ismét egy remek játékot tettek le ami felülmúlta lazán az első részét. Remélem érkezik még új rész majd ebből
1.
1.
Shao Kahn
Na ennyit arról, hogy bevállaljam. Kár érte, pedig kíváncsi lettem volna rá. Az első rész kritikán aluli volt, reméltem hogy a második tökéletes lesz. De úgy tűnik tévedtem. Így nem kell.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...