Call of Duty: Black Ops 4 bétateszt

A hétvégén kipróbáltuk a Call of Duty: Black Ops 4 egyelőre csak PlayStation 4-en játszható multiplayer bétáját, ami ugyan rengeteg ismerős elemből dolgozik, de azért akadnak benne érdekes és izgalmas újdonságok is.

Amíg a DICE kitart a Battlefield-sorozat retrospektív visszakacsintása mellett, addig az Activision a Call of Duty: WWII-vel tett kitérő után inkább visszatért a modern csataterekre, és azt a Black Ops-sorozatot gondolja tovább, aminek a harmadik része az egymásra fűzött, intenzív mozdulatsorokkal igyekezett új irányt szabni a sorozatnak; a játékban ugye a falon futás és méretes ugrabugra jóvoltából megszerzett lendületet kihasználva kivitelezhettünk látványosabbnál látványosabb fejlövéseket. A megújulás végül zsákutcának bizonyult, legalábbis a Treyarch úgy döntött, hogy a Black Ops 4-gyel visszatér ahhoz a továbbra is pergős, de földhöz ragadt irányhoz, ami mindig is a sorozat sajátja volt, miközben nem feledkezik meg gyökereiről, és bátran nyúl az előd jól ismert elemeihez. Néha már-már zavarba ejtően teszi mindezt, mert bizony sűrűn érezni úgy, hogy egy finomhangolt Black Ops 3-mal van dolgunk.

Pedig ennél többről van szó, mert hiába térnek vissza és bővülnek ki új jövevényekkel és képességekkel a specialisták, valójában a kifejezetten multiplayer módra hangolt Black Ops 4 (igen, itt már nem lesz klasszikus kampány, csak kompetitív multiplayert és egy Blackout néven futó battle royale-módot kapunk) jó pár olyan újdonságot vonultat fel, amelyek a játékmenetet és annak taktikai mélységét alaposan megkavarják. Az egyik ilyen az életerőrendszer, ami ezúttal már nem automatikusan töltődik fel, hanem nekünk kell egy gomb lenyomásával gondoskodnunk arról, hogy egy-egy összecsapás után ismét maximális életerővel folytassuk a darálást. Mivel nem lehet egyszerre újratölteni és életerőt visszatölteni, az új megközelítés egészen új taktikai réteget ad a játéknak, hiszen ezúttal egyszerre két dologgal is foglalkoznunk kell. És miután a Black Ops 4 mit sem veszített a sorozatra jellemző tempóból, alaposan meg kell fontolnunk, hogy a kettő közül melyikre tesszük a voksunkat. Fedezékbe vonulunk és gyógyítjuk magunkat, vagy a csata hevében megpróbáljuk leszedni a másik ellenfelet is?

Közben pedig a cooldown-időkre is oda kell figyelnünk, mert bizony a scorestreakek mellett az életerő visszatöltése sem azonnal elérhető. Annak is van egy visszatöltési ideje, ami szintén befolyásolja, hogy az adott helyzeteket hogyan kezeljük az akció hevében. Emellett megváltozott a minitérkép is, ami már nem mutatja teljes egészében a pályát és az azon elhelyezkedő ellenfeleket. A Fog of Warnak nevezett újdonságon a Recon kaszt Sensor Dart nevű kiegészítője segíthet, ez ugyanis egyértelműen felfedi az ellenséges egységek pozícióját, de csak egy bizonyos rádiuszon belül. Vagyis ha nem lenne elég, hogy foglalkoznunk kell az életerő kézi újratöltésével, és a térképet is érdemesebb lesz sűrűbben figyelni.

A bétában összesen tíz különböző karakterből lehetett választani. Egyrészt a merítés elég mély,  másrészt mindegyiknek olyan egyedi és jól kitalált képességei vannak, hogy játékmódokhoz és adott szituációkhoz is jól lehet őket igazítani, így óriási szerencse, hogy adott körön belül is szabadon váltogathatjuk őket. Ott van például Ajax, aki képes egy strapabíró páncélt ragadni, amiben van egy beépített géppisztoly, illetve van egy villanógránátja is. Ha ezeket jól használjuk, akkor könnyedén kifüstölhetjük a kisebb területre befészkelt ellenfeleket. Battery is a támadó oldalt képviseli, gránátvetőjével óriási pusztítást lehet eszközölni, de bármilyen felületre, így akár egy ellenfélre is tapasztható gránátjával még nagyobb rombolást tudunk bevinni. Ráadásul az ő képességeivel már könnyedén felrobbanthatóak a különböző barikádok és szögesdrótok is. Igen, ilyeneket is lehet telepíteni, és ezek leginkább az olyan játékmódokban lesznek hasznosak, ahol a területvédés a feladatunk. 

Aztán ott van Crash, aki a támogató szerepkörben mozog otthonosan, így Tak-5 kütyüjével fel tudja turbózni a csapattagok életerejét, miközben olyan utánpótláscsomagokat is le tud tenni, amelyeken keresztül lőszerhez juthatunk. Nomad is hasznos tagja lehet a csapatnak, egyrészt harci kutyája, a K9-es egység nemcsak jelzi az ellenfél helyét, de egyetlen harapással végez is kiszemelt áldozatával. Talán kicsit túl erős is lett a kutya, mert kiiktatni viszont nagyon nehéz, olykor egy teljes tár sem biztos garancia arra, hogy le tudjuk szedni. Prophet az ellenfél sokkolásával bénítja meg az ellenséget, aki így bármikor könnyű préda lehet, míg Recon a taktikai oldalt képviselve az ellenfél pozícióját fedi fel a már említett Sensor Darttal, illetve a Vision Pulse-zal, amivel minden csapattag számára láthatóvá teszi az ellenfeleket. Említésre méltó még Seraph, aki a halálos Annihilator-revolver mellett a Tac Deploy miatt lesz majd a játékosok kedvence. Ez egy olyan kütyü, amit a térképen bárhova telepíthetünk, segítségével pedig oda fognak a csapattagok respawnolni.

A kipróbálható játékmódok között a Control számított az egyedüli újoncnak, hiszen a Team Deathmatch, a Domination, a Search & Destroy, a Hardpoint vagy a Kill Confirmed már régi motorosnak tekinthető a franchise életében. A Controlban két fix objektumot kell a csapatoknak támadnia és védenie, ráadásul a játékosoknak limitált számú élete van. Az nyer, aki az első három kört előbb húzza be, vagy elfoglalja a célpontokat. Ennek az opciónak van most talán a legnagyobb taktikai és stratégiai mélysége, hiszen a megfelelő pozíciók elfoglalásával parázs csatákat lehet vívni, ráadásul minden kör elején cserélődnek a támadók és védők, így mindig új helyzetben találjuk magunkat.

A helyszínek egytől egyig a pergős játékmenetet szolgálják ki. Kicsik vagy éppen közepes méretűek, viszont mindegyiknek megvannak a gyülekezőpontjai, ahol garantáltan mindig folyik a tűzpárbaj. Könnyen megtanulhatóak és kiismerhetőek, pont úgy, mint az eddigi összes Call of Duty-térkép.

A béta azonban a jó dolgok mellett több problémára is rávilágított. Egyrészt nagy ritkán tapasztalható volt, hogy a framerate ugrált. Nem ez volt a hétvégén zajló próbalehetőség legbosszantóbb problémája, mert tényleg csak ritkán lehetett belebotlani, de összességében a játék stílusát tekintve, illetve a kiforrt technológiát figyelembe véve ez kicsit blőd hibának tűnik. Ahogy a töltési idő is. Egyszerűen borzalmasan sokat kell várni, míg a lobbyból eljut az ember a valós küzdelemig. Egyrészt közel másfél percen keresztül ácsorgunk a matchmaking-felületen, amit aztán rendszeresen olyan hosszas töltési idő követ, hogy többször is lecsúsztam a karakterosztály-választásról. Olyanra is volt példa, hogy még ezen túl is várakoznom kellett, így a csapatom többi tagjai közül páran már daráltak, amikor én még mindig csak várakoztam és a töltőképernyőt bámultam.

Az is biztos, hogy lesznek képességek és fegyverek, amelyeket biztosan nerfelni fognak, mert most például az MX9 piszkosul erős lett és közelharcban gyakorlatilag lehetetlen ellene felvenni a küzdelmet. Sok panasz érkezett a golyóálló mellényre, ami ugyan sebződik és nem regenerálódik, de hordozója az első találkozások alkalmával mindig előnyben lesz velünk szemben. Ami viszont még ezeknél is idegesítőbb volt, az a látszólag teljesen össze-vissza működő spawn-rendszer. A legváratlanabb helyzetekben kaptuk hátunkba az ellenfelet, és nemigen lehetett sémát találni a rendszer működésében, így ha nem figyeled állandóan a térképet, kellemetlen meglepetések érhetnek.

Mindent egybevetve azonban nagyon szórakoztató élményt nyújtott a Call of Duty: Black Ops 4 bétatesztje. Megvannak a hibái, de a béta során ezek most felszínre buktak, a Treyarch pedig már ígéretet tett arra, hogy kielemzik az adatokat és ha lehetséges, azonnal orvosolni fogják a problémákat. Ezek után kíváncsian várjuk, mit nyújt majd a Blackout, addig pedig a héten ismét belevethetjük magunkat a bétakörbe.

A Call of Duty: Black Ops 4 bétája egyelőre csak PlayStation 4-en volt elérhető, a héten viszont PC-n és Xbox One-on is ki lehet majd próbálni.

10 komment - szólj hozzá!