Biomutant teszt

Link másolása
Jó pár évvel a bejelentése után érkezett meg a Biomutant, miután úgy tűnt, talán sohasem fog megjelenni. És bár az egyedi, látványos dizájn stimmel, nem biztos, hogy mindenki egy ilyen címre számított.

Hosszú várakozás előzte meg a Biomutant megjelenését, ugyanis egy jó pár éve bejelentett címről van szó. A játék még 2017-ben mutatkozott be, egyedi világával pedig azonnal szerzett magának pár lelkes rajongót. Nem csoda, hogy ennyi ideig készült, ugyanis az Avalanche-os arcokból verbuvált Experiment 101 egy alig pár tucat fejlesztőből álló csapat, a Biomutant pedig sok szempontból is többet ígér, mint akár egy közepes nagyságú indie cím. A készítők az évek során sok-sok ötletet belengettek, valamint számtalan gameplayt is mutattak, de még így is picit nehéz volt behatárolni, hogy milyen típusú játék is lesz ez a Biomutant. Bár Cyberpunk méretű csalódásra nem kell számítani, abban biztos vagyok, hogy nem mindenki azt kapja, amire számított.

A Biomutant a modern nyitott világú akció-RPG-k két legfontosabb darabját, a Horizon: Zero Dawnt és a The Legend of Zelda: Breath of the Wildot veszi alapul, így rengeteg ismerős megoldással fogunk találkozni. Emellett komoly ihletforrásként funkcionálhattak a PS2-es éra platformer címei, mint a Ratchet & Clank vagy a nyitott világú Jak & Daxter játékok, de ha őszinte akarok lenni, akár még öt-hat címet fel tudnék sorolni, annyi mindent szuszakoltak bele ebbe pár gigába.

 

És igazából ezzel el is érkeztünk a cím egyik első komoly negatív tulajdonságához, melyet muszáj már ilyen hamar felhoznom, ugyanis a legtöbben hamar befutnak majd ebbe a problémába. Olyan érzése van az embernek, hogy a fejlesztők semmit sem akartak kihagyni az elmúlt öt év legjobb ötleteiből, ezért konkrétan MINDENT beleraktak az első projektjükbe, ami az eszükbe jutott, és az első három órában ezt bizony rá is zúdítják a játékosra.

Indul az egész a karaktergenerálással, majd választunk classt, hogy aztán a játékba bedobva kiderüljön, hogy van karmarendszer. Utána azonnal belebotlunk az első csatába, majd megtanulunk lootolni, jön egy flashback, amivel beindul a sztori, hogy utána a jelenbe visszazuhanva megismerkedjünk a játék világát uraló különféle törzsekkel. Ezután megmutatják, hogyan tudjuk fejleszteni a karaktert, majd a képességeket használni, majd a területfoglalós minijátékot, ezután jönnek a különféle járművek, majd kiderül, hogy még puzzle-ök is vannak - és ez megy még jó két-három órán át, amíg el nem jutunk az első bossig, ahonnan nagyrészt nyugtunk lesz végre.

Nem csak azzal van a gond, hogy a fejlesztők ennyi ötletet belezsúfoltak egyetlen játékba, hanem ahogyan ezt prezentálják a játékosnak. A fentebb említett Horizon: Zero Dawnban például fokozatosan, a történetre felfűzve mutatták be a funkciókat, hogy a játékosnak legyen ideje felfogni őket, és hagynak bőven időt arra, hogy egyesével megismerje őket. Ellenben itt bedobnak azonnal minket a mélyvízbe, és csak kapkodjuk a fejünket a különféle játékmechanikák láttán.

Pedig egyébként a Biomutantnak vannak pozitív tulajdonságai is, és ha hagyunk időt neki, akkor egész jól elszórakoztat minket. Itt van például a játék világa és univerzuma, mely pont olyan érdekes és változatos, ahogy azt az előzetesben láthattuk. Szerencsére nem kapunk értelmetlenül hatalmas térképet, mint a fejlesztők korábbi munkáiban, de azért azt sem lehet mondani, hogy szűkös a bejárható terület. A cím egy posztapokaliptikus világban játszódik, ahol egy hatalmas olajvállalat ármánykodásának hála az emberiség teljesen kihalt, a környezet pedig lepusztult. Élettelennek azonban nem nevezhetjük a vidéket, ugyanis a rágcsálófélék és úgy általában az állatvilág a mérgező anyagok hatására átalakult, és törzsekbe verődve uralkodnak a vidéken.

A történetben főhősünk feladata az lesz, hogy a térkép közepén álló élet fáját megmentse vagy -karmától függően – elpusztítsa, ezzel létrehozva egy új korszakot a világban. Ehhez pedig le kell győznünk a térkép négy szegletében megbúvó hatalmas szörnyeteget. Ez a fajta megközelítés ismerős lehet Zeldából, a küldetések felépítése és úgy általában a párbeszédrendszer azonban inkább a Guerrilla Games klasszikusát fogják az eszünkbe juttatni.

A cselekmény maga egyébként nem túl izgalmas, még úgy sem, hogy teli van érdekes, furcsa vagy éppen groteszk karakterekkel. Hiába kapunk egy csomó flashbacket, amiben a főhős gyerekkorába is betekintést nyerhetünk, egyszerűen képtelen a történet a videojátékos kliséken túllépni. Őszintén, számomra sokkal érdekesebbek voltak az itt-ott fellelhető mozgó plakátok, ahol aranyos rajzok segítségével mesélik el, hogyan is ment tönkre a bolygó a gonosz olajvállalat által.

No, de ha nem a történet, akkor biztos a játékmenet viszi el a hátán a Biomutantot, nem? Nehéz helyzetben van a teszt írója, amikor próbálja felsorolni miket is lehet tenni ebben a címben, ugyanis a fejlesztők – ahogy arra már korábban is utaltam – valóban mindent bele akartak gyömöszölni, ami az elmúlt öt évben népszerű vagy sikeres volt. A Biomutant így kétségkívül változatos lesz, és hosszú órák telnek majd el, mire minden kis részletét kiismerjük, viszont megvannak a hátrányai is ennek az eklektikusságnak.

Vegyük például a harcrendszert: alapvetően a közelharci támadásokra épít, de lehet lőfegyvereket, valamint különféle képességeket is használni. Lehetőség van kombózni, tudunk hárítani, valamint a támadásokat elkerülve és a levegőben lövöldözve még az idő belassítására is képesek vagyunk. A játékmenet-videókat bámulva ennek a rengeteg lehetőségnek köszönhetően elképesztően látványosak a harcok, a kontrollerrel a kezünkben azonban nem biztos, hogy ennyire jól fogunk szórakozni.

Hiába ez a rengeteg funkció a harcok során, úgy igazán egyik sincs túl jól kidolgozva. Ez pedig azt eredményezi, hogy a játékos igazából a gombok véletlenszerű püfölésével is meglepően jól tud boldogulni. Egy kis lövöldözés, némi csapkodás, ellősz pár képességet, és hopp, már nyertél is, lehet tovább menni! Ráadásul emellett az irányítás rendkívül fapadosnak hat: PS2-es címek jutottak eszembe egy-egy csata hevében, és bár ad az egésznek egyfajta retró utánérzést, nem vagyok benne biztos, hogy teljes mértékben ez volt a készítők célja.

És igazából a fenti eszmefuttatás ráhúzható az egész játékra, amitől rendkívül kaotikussá és gyakran fárasztóvá tud válni ez a kaland. Esetünkben nagyon is igaz, hogy a kevesebb néha több, ugyanis a fejlesztőknek érdemes lett volna kidobni bár felesleges marhaságot a felhozatalból, hogy jobban tudjanak koncentrálni a többire. A karakter fejlesztése például kifejezetten túlbonyolított, hiszen három különböző képességfán is tudjuk tápolni a kis rágcsálónkat, de egyik sem nyújt kellő változatosságot ahhoz, hogy lázba hozzon minket egy-egy szintlépés.

Szintlépésnél a Fallout-játékokhoz hasonlóan a fő tulajdonságainkat tudjuk erősíteni, emellett különféle XP-valutákkal nyithatóak meg a képességek és az úgynevezett Wung-Fu-mozdulatok (ezek a különféle kombókat takarják). És megint csak ugyanabba a problémába ütközünk, mint a harcrendszernél: tök jó, hogy ennyiféle dolog van, csak éppen egyik sem lett kellőképpen elmélyítve. A wung-fús képességeket például már a játék negyedik órájánál kimaxoltnak tekintettem, mert csak pár, számomra nem túl érdekes kombót nem nyitottam már meg, ezután pedig költhettem jelentéktelen perkökre a maradék pontjaimat.

Az érdekes azonban az, hogy a felületessége és hibái ellenére mégis tud szórakoztató is lenni az Experiment 101 produktuma, mert az ismerős ötletek ellenére teljes mértékben kiszámíthatatlan, mi vár ránk a következő órában. Lehet, hogy kapunk egy új járművet, vagy felbukkan egy újabb elborult karakter, vagy találkozunk egy eddig sosem látott ellenféltípussal.  Mellette szól az is, hogy a játéknak semmivel sem összetéveszthető hangulata van, és hogy annyi egyediség szorult a dizájnba, hogy azt öt Call of Duty-epizód együtt sem tudná überelni.

A játék egyik legötletesebb megoldása, hogy kapunk egy folyton mindenhez hozzászóló narrátort, aki egyfajta tolmácsként lesz jelen a karakterekkel való csevegés során, ugyanis azok a klasszikus címeket idézve, csak gagyogva kommunikálnak. Harc és felfedezés közben is gyakran hozzászól az eseményekhez, igaz, sok-sok órával a hátunk mögött már ismétlődővé válik, de szerencsére több szinten is állíthatjuk a gyakoriságát a beszólásainak.

Technikai fronton pont olyan vegyes képet mutat a Biomutant, mint a játékmenet terén. Nappal, a nyílt terepen bóklászva lenyűgöző tájképeket csodálhatunk majd meg, és a színes képességeknek hála a csatajelenetek során is kellemes látványt nyújt majd. A sötét, elhagyatott bunkerekbe vagy barlangokba tévedve azonban olyan csúnya tud lenni a játék, hogy még egyes PS2-es címek is szebben mutatnak mellette. És bizony kár lenne tagadni, hogy Unreal Engine 4 ide vagy oda, a címen nagyon meglátszik a hosszú fejlesztési idő, hiszen ami 2017-ben elfogadhatónak és szépnek számított, az ma már éppen, hogy csak elmegy.

És ha már szépség, meg kell említenem a kezelőfelületet is, mely ritka bénára és haszontalanra sikerült. Egy igazi időutazás abba a korba, amikor még nem ismerték konzolon a kurzort, így különféle almenük tengerén kell áteveznünk magunkat, hogy megtaláljuk, amit éppen keresünk. Emellett a küldetések listája és egymáshoz való viszonyuk is zavarba ejtően átláthatatlanná tud válni. Nonszensz, hogy pár óra után már hat főküldetés is befigyel, és szegény játékos azt sem tudja, merre induljon el.

Abszolút meg tudom érteni azokat, akik ennyi év fejlesztés után egy fokkal kiforrottabb címet vártak, és emiatt végül hiányérzettel és csalódással dobják majd félre pár óra után a Biomutantot. Talán az Experiment 101 emberei is abba a hiába estek, mint a Cyberpunk 2077 vagy a pletykák szerint a Dyling Light 2 fejlesztői, hogy a felhype-olt játékosokat látva próbáltak maximálisan megfelelni a közönségnek, így szinte mindent, ami az eszükbe jutott, a játékba gyömöszöltek, hogy aztán a sok-sok ötlet alatt kártyavárként omoljon össze a produktum. Kár érte, mert az egyedi dizájn, bármennyire is megkapó, sajnos nem viszi el a hátán az egészet.

A Biomutant PC-re, Xbox One-ra és PS4-re jelent meg, de természetesen futtatható az új generációs konzolokon is. Mi Xbox Series X-en teszteltük.

Kapcsolódó cikk

33.
33.
crytek
Bundlezva is lett :) (Humble márciusi csomagjában van benne)
31.
31.
Fata Morgana
Nekem nagyon bejön a játék, néztem belőle pár órát és azok alapján kilóra megvett, az összkép szerintem hibátlan legalább is nékem az.
Néhol csak mosolyogtam milyen baromságokat hoztak fel érveknek a játékkal kapcsolatban.
Az ár miatt is sírnak páran pedig 16.650Ft-ért is meg lehet vásárolni, nem értem honnan szedik a 21.000Ft marhaságot.

Meg is rendeltem, már nagyon várom, jó játékot kívánok mindenkinek hozzá!
29.
29.
delphijos
#27: Sok mindenben egyetértek, való igaz hogy itt majdnem minden “középszar” “fos”. És ez tényleg nem jó irány, nem csak ez a két véglet van hogy valami világmegváltó AAAAA game, vagy “fos”.

Ugyanakkor nem értek egyet abban hogy egy véleményhez egy játéknál ( vagy sok minden másnál - pl. ha nem láttam élőben a Mona Lisa-t, azért csak meg tudom mondani képek alapján hogy tetszik vagy sem ) feltétlen mindennél saját tapasztalat kéne , ahogy azzal se amikor valaki azzal érvel hogy ha te nem tudsz ilyet csinálni akkor ne kritizáld. Persze nem mindegy milyen a külső forrásból szerzett info. A film talán tényleg más, ott egy review / trailer nem sok mindent ad vissza. Olyan meg De egy játéknál komplett végigjátszásokat lehet már nézni akar élőben…. Nekem is van véleményem 3 óra után , nem gondolom hogy más lenne ha nálam lett volna a kontroller.
27.
27.
Robilluma
Szóval amikor a Returnal megjelenése előtt ilyen vélemények -alább- mennek itt a GK-n (kjó ezeket visszaolvasni btw :DDD ), nem kéne rácsodálkoznom a review figyelő sereg játékértékelésén... Ez itt egy antigamer oldal :D Bárki aki ide benéz az meg lesz győzve hogy ne videójátékozzon ;D Megjelenés előtt és után is minden játék xar... Látva belőle pár percet vagy semennyit sem, tökmindegy.

Íme :DDDD :
"Nekem a hangulata tetszik. De van benne valami ami miatt sose venném meg."
"Valami taszít benne de fogalmam sincs mi."
"Nekem izzadtságszagúnak tűnik. Túl nagy akarásnak nyögés a vége."
"Ez is úgy jár majd mint az anthem"
25.
25.
PS4jacksony
Kezdetben érdekelt ez a cím de mire megjelent egy gyerekes állatos játék lett belőle közepesnek is alig mondható grafikával az áráról meg ne is beszéljünk . . . Akkor inkább már Racket
24.
24.
Anti4730
Mondjuk ha ex avalanche arcok csinaltak akkor engem nagyon is erdekel, csipazom a jatekaikat.
23.
23.
Darksiders84
Én megvettem , mert nagyon vártam és egyáltalán nem annyira fos mint egyesek bátran merik lenyomni bár tény, hogy vannak bajok , de nincs olyan játék amibe ne lenne .
Szóval tegnap közel 3 óra után még mindig érdekel és egyáltalán nincs az ,hogy mi ez a szar és adom el . Az első óra picit kiábrándító amíg ki nem jutni a valós térképre , mert onnan indul be. Tényleg sok a szájbarágós felesleges pofázás és tényleg vannak grafikai különbségek látható eltérések pályarészek között , de a kinti környezet azért elfogadtható . Nagyon sok kacat van , lesz fegyver bőven és képesség is. Nem kiemelkedő alkotás ,de nem is kukába való ,mert játszható közepes cím. Majd később kiderül még pár óra , hogy valójában még milyen újdonságokat nyújt és mennyire fog lekötni a végéig . A Darksidersre mondták , hogy milyen összelopkodott egy játék amivel én határozottan nagyon jót játszottam maradandó élményekkel hiába volt az is csak erős közepes.. Ezzel még nem tudom mi lesz , de pl jobban leköt/érdekel mint a Just Cause . Nem mondom ,hogy szar a JC ,de engem nem vonz elég volt amit próbáltam vele.
22.
22.
delphijos
#16: Most nem azért, nem kívánok beleszólni a magasröptű vitába, én is utálom ha valaki “vakon” megmondja a tutit előre, de tényleg azzal kezdte hogy a “netes vélemények alapján”… aztán hogy ezek mennyire megbízhatóak, az már más kérdés. Mivel tudom hogy esélyem se lesz végigjátszani , elkezdtem nézni egy végigjátszást, szerintem nem rossz, de a narratíva ( a jó sztori ellenére ) kicsit túl “dagályos” , meg szájbarágós, önismétlő, mintha a játék nem hinné el hogy a játékos elsőre megérti….
21.
21.
XuChi
A leírtak alapján, és külhoni review-k alapján elég középszerűre sikeredett. Nos nem gond, majd egy sale alkalmával behúzom. Az UBI játékok is full repetitivek, mégis el tudok tölteni velük 100+ órát (AC-k)

A design nagyon adja, de természetesen ez nem viszi el a hátán a játékot.

Majd személyes próba után török palcát fölötte, addig nem :)
20.
20.
Extol
Engem érdekelt nagyon a játék de hogy 21 ezer forintot fizessek na azért álljon már meg a nászmenet
19.
19.
Freeser
#15: Ismetlem: miert jatsszak vele ha egy videobol amiben bemutatjak a jatek egyes elemeit,mar latom hogy igenytelen? Es mit szemelyeskedsz? Enis mondjam akkor neked azt hogy olyan buta vagy hogy neked el lehet adni az ezredik ow gamet is,csak mert nem viking vagy hanem mosomaci? Semmi ujat nem mutat ez a jatek. Ez a velemenyem hogy iparosmunka f*s,mert gamer vagyok es bosszant hogy minden uj jatek csak agyonhypeolt,megjeleneskor derul ki hogy osszecsapott cucc. Filmet 1200 forintert megnezek max 2 ora alatt,nem egy 20 ezres csalodas lesz. ,,Not kep alapjan..blabla" nem,nem itelek egy masik szemelyt meg kep alapjan. Egy jatek mas. 5 perc alapjan is el tudom donteni mennyire rossz egy jatek,pl a biomutant,ha latok 5 percet a harcbol (ami a jatek 90 szazaleka).
18.
18.
hedzsooo
Na, itt meg kiborult a bili? :D

Egyébként szerintem faxa kis játék. Hangulatos tyutyerka, márha valakinek persze bejön ez a meseszerű hangulat is. Habár még nem volt sok időm rá, úgyhogy továbbra is inkább "no comment"... :D :-)
15.
15.
Robilluma
#12: 20 perces videóból kiderült h egy szokásos ow blabla amit írtál... Gratulálok neked is. Tudsz.
Ha valamit, akkor a 4 soros kommentedből le lehet szűrni hogy igénytelen tucatjátékos vagy.
Te filmeket is az egyperces trailerük alapján árazol be? Egy sorozatot is a teljes évadjával? Neked egy nőről elég egy fénykép is?
Mindenki jobban jár vele ha megmaradsz annál az 1-2 játéknál amit életedben játszottál mert 20 perc után elnyerte a tetszésed. Az egyik a GI Joe vs Tini Ninják a szőnyegen a szobában, a másik a MIGek vs F16ok az erkélyen.

Mi lett veled GK... Itt az emberek minimum 90%ának a gyűlölet az életformája. Elég benézni egy Tom Holland filmes /PS játékkal kapcsolatos/bármilyen új játék topicba és csak az utálat, a kritizálás, fröcsögés létezik. Az itteni fórumozók szemében van 4-5 igazi SZENTJÁTÉK, minden más tucat, fos, iparosmeló, fakezűek terméke. És ennél csak gázosabb vélemények vannak más topicokban.

Érdekes hogy azok közül akik bejöttek ide ugatni és harapni ezt a videójátékot, senki nem játszott vele egy percet sem. Senki. És még csak véletlenül se kérdeztek rá h erről meg arról van-e vkinek véleménye. Nyíltan, rpgvel lövik be a topicba hogy xar. Ez igen!
12.
12.
Freeser
#8: miért kéne végigjátszani ezt a f*st, vagy akár 3 órát ellopatnia az idejéből, ha egy 20 perces videóból le lehet szűrni hogy igénytelen tucatjáték? most azért vegye meg mert rágcsálók vannak, nem vikingek/szamurájok/ninják/cyborgok egy szokásos ow fetch questes, térképtakarítós gameben?
9.
9.
GemForge
Engem pont, hogy a világ taszít valamiért. Illetve pontosabb talán az, hogy nem vonz. Ettől még persze lehet jó játék.
6.
6.
Benéztem Steam-re, hogy mit mondanak a felhasználói értékelések, de még 4 óra van a megjelenésig, úgyhogy nuku. Persze amúgy a steam leírásban ilyenek vannak idézve, hogy

"...you've got a game that should please even the most jaded of open-world enthusiasts.”"
4.5/5 – We Got This Covered

“Frankly, I’ll be surprised if BIOMUTANT is not game of the year.”
9.5/10 – GameSpace

"A true modern gaming miracle.”
9.5/10 – Game Revolution

Hát persze pasztmek :) Minden esetre máshol is körülnézek tesztek ügyében, mert ez egy PS-es oldal és a hír után, hogy eléri a FHD felbontást a játék PS5-ön nem is számítottam több pontra. Annak mondjuk még nem néztem utána, hogy a legkarajabb gépeken se futna jól, de annyit tudok, hogy 1: én nem 4K-ban játszanám úgysem, 2: garantálom, hogy a PC-sek fele abszolút nem tudja beállítani a grafikát és azért is akadozhat, hogy rátolnak FXAA+TAA mellé még 8X MSAA-t -meg ilyenek általában.
4.
4.
Freeser
https://www.gamekapocs.hu/hir/71142/a_biomutantrol_diohejban#comments


(:

2.
2.
hedzsooo
Inkább "no comment". :-)
1.
1.
crytek
Ilyen grafika mellett pc-n kb álom a 4K 60 fps ha nem csúcs gépe van az embernek na az azért nagyon erős...
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...