Age of Empires II: Definitive Edition (Xbox) teszt

  • Írta: szlav
  • 2023. február 11.
Link másolása
A legendás RTS 2019-ben alapos ráncfelvarrást kapott, a redmondiak azonban tartogattak mást is a tarsolyukban. Már Xbox-konzolokon is átélhetjük minden idők egyik legnagyszerűbb stratégiai játékát.

Nem könnyű dolog egy valós idejű stratégiai játékot konzolokra portolni, de akadnak olyan címek, amelyek határozottan megérdemlik ezt az erőfeszítést. Minden idők egyik legmeghatározóbb RTS-e, az Age of Empires tavaly októberben töltötte be a huszonötödik születésnapját, de a széria legjobb epizódjaként számontartott folytatás sem sokkal fiatalabb. Negyed évszázad persze egyetlen játékkal sem bánik kesztyűs kézzel, de az Age of Empires II: Definitive Edition az élő példa rá, hogy kellő odafigyeléssel és néhány apró, de tűpontosan célzott változtatással olyan platformokon is lehet még egy ilyen címnek létjogosultsága, amelyekre az alapmű eredeti fejlesztői a legvadabb álmaikban sem gondolhattak. 

 

Magát a játékot, illetve annak definitív kiadását senkinek sem kell bemutatnunk (ha mégis, akkor irány a bő három évvel ezelőtt megjelent PC-s verzió tesztje!), de a ropogósan friss konzolos átiratról mindenképp érdemes pár szót ejtenünk. “Átirat". Talán kissé túlzottan is lekicsinyítő fogalmazás ez, hiszen amíg a nyers tartalom szempontjából a konzolos kiadás valóban megegyezik a PC-s csomaggal, egy mezei port aligha állta volna meg a helyét ebben az esetben. Az egérre és billentyűzetre tervezett, kissé archaikus játékmechanikákkal felvértezett eredeti játék irányításával a legnagyobb fotelgenerálisok is vért izzadnának - valljuk be, a konzolok analógkarokkal és ravaszokkal felszerelt kontrollereit senki sem arra tervezte, hogy a záporozó nyilak árnyékában egységenként mikromenedzseljük a bátran küzdő seregeinket.  

Éppen ezért az Age of Empires II: Definitive Edition Xbox-konzolokra szabott kiadása célirányosan áramvonalasít minden olyan tevékenységet, amelyek egy fürge egérrel és a billentyűzet kombinációival gyerekjátéknak tűnnek, de kontrollerrel már problémát okoznának. Egy-egy gombnyomással váltogathatunk a közelharci egységek, az íjászok és a lovasság közt, de saját gyors-parancsokra makrózhatjuk a kézzel kiválogatott unit-groupokat is. Ehhez hasonlóan ugrálhatunk a fontosabb épületeink közt is, melyek összes funkcióját könnyen kezelhető, a kontroller gombáira szabott radiális menükben érjük el. 

Ez utóbbira kiváló példa az egyszerű paraszt egységek építési menüje. Az Y gombbal bármikor lehelyezhetünk egy újabb lakóházat (hiszen a meccsek során úgyis ebből építjük a legtöbbet), de a baloldali ravasz lenyomásával egy olyan kör alakú menü nyílik meg, ahol vagy a gazdaság kiépítéséhez szükséges épületeket vagy a barakkokat és egyéb katonai telepeket találjuk - a két nagy halmaz közt szintén egyetlen gyors gombnyomással váltogathatunk.  

Amíg a Halo Wars és a hasonló, kifejezetten konzolokra tervezett stratégiai játékok gyakran feláldozzák a komplexitásukat a könnyű kezelhetőség oltárán, az Age of Empires II esetében nem került sor efféle butításra - helyette a már meglévő játékelemeket “okosították” a perifériához a fejlesztők. Elérhetők maradtak a PC-s verzió olyan összetettebb funkciói is, mint a láncra fűzött építési parancsok vagy az egységek különféle formációkba való rendezése, az igazán pepecselős feladatokat azonban célzott automatizálással oldja meg a program. Ahelyett, hogy egyesével utána kéne szaladgálnunk minden egyes naplopó falusinak, egy-egy gyorsbeállítással leoszthatjuk őket a nyersanyagtermelés fő ágazataiban. Ha például egy korai birodalom kiépítése során kétharmados arányban osztjuk le a falusiakat az élelemgyűjtés és a fakitermelés közt, akkor minden harmadik falusi ragad csak fejszét, a többiek pedig a közeli gyümölcsbokrokat vagy a mészárlásra ítélt bárányokat veszik célba. 

Az alaposan átdolgozott kezelőfelület és a több helyen automatizált makromenedzsment tehát kiváló újítások lettek, azok azonban nem lesznek maradéktalanul megelégedve, akik a legnagyobb csaták közben is szeretik rövid pórázon tartani az egységeiket. Nehéz dolgunk lesz akkor, ha egy-egy sérült lovagot ki szeretnénk jelölni a csata hevében, hogy a hátsó vonalak közé küldjük őt gyógyulni - ezen a fronton nyilvánvalóan a PC-sek vannak előnyben. Szerencsére a cross-play igény szerint kikapcsolható funkcióként került a játékba, de az is járható út, ha egeret és billentyűzetet csapunk az Xbox-konzolunkhoz. Sajnos ezt továbbra sem tehetjük meg, ha az Xbox felhős rendszerén szeretnénk játszani az anyagot, de ez nem az Age of Empires II hibája, hanem a Microsoft elmaradása, melynek törlesztését továbbra is várjuk. 

Meglepő egyébként, hogy a World’s Edge stúdió milyen közvetlen módon fűzte rá a konzolos verziót a korábbi PC-s kiadás infrastruktúrájára. Ugyanazt a lobbi- és matchmaking-rendszert kapjuk, mint PC-n, így a kooperatív játék és a versus módok is maradéktalanul a helyükön vannak. További érdekesség, hogy a játék beállításai közt is olyan menüpontok fogadnak bennünket, amelyeket a legtöbb esetben csak PC-n várnánk el. A tényleges felbontás kivételével szinte minden látványelem megjelenítését személyre szabhatjuk, az árnyékoktól kezdve egészen az egységek animációjáig.

Az Age of Empires II: Definitive Edition teljes paritásban áll önmagával PC-n és konzolokon is. Több száz óra szórakozást ígérő egyjátékos tartalom, skirmish mérkőzések, kooperatív csaták és multiplayer – minden a helyén van az Xbox-konzolokon is, ráadásul a 2019 óta jól ismert, ízlésesen felújított formában. Az igazán nagy újítást a teljesen átszabott kezelőfelület és irányítás jelenti, illetve azok a kényelmi funkciók, melyek segítségével a kanapén hátradőlve is könnyedén meghódíthatjuk a világot.

Az Age of Empires II: Definitive Edition konzolos verziója Xbox One-on és Xbox Series X/S-en jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.

Kapcsolódó cikk

2.
2.
Ooorky
Kipróbáltam, de maradok PC-n, 24 év után nehéz lenne átszokni gamepad-re :-)
1.
1.
Gyerekkorom egyik kedvenc játéka, nagyon jó újra elővenni.
Én már akkor is ps-en játszottam vele, ami persze kompromisszummal járt, de mégis volt egy varázsa.
Most ugyanezt érzem, jól sikerült ez a port, sőt még telefonon is egészen jól játszható, bár ott komolyabb nehézségek jönnek elő, ha túl nehéz ellenfél ellen játszok.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...