Red Dead Redemption

Egyesült Államok, az 1900-as évek eleje. A polgárháborút követő időszak a cowboyok végnapjait hozta el, elindult az ipari forradalom, a bevándorló európaiak száma pedig sosem látott méreteket öltött. A lovakat belsőégésű motorral hajtott autók kezdték leváltani, fellendült az acéltermelés és a gépgyártás, de a modern világ szele nem csak új eszközöket, de társadalmi és gazdasági átalakulást is hozott. Az USA nagyhatalom lett.
Ebbe a különleges, átalakulásokkal teli világba kalauzol el minket a Rockstar legújabb játéka, a Red Dead Redemption. A kalandok során a hírhedt banditának, John Marstonnak a bőrébe bújhatunk bele, aki a sors kegyetlen fintorából kénytelen átállni a jó oldalra, és az Államokat szolgálni. Egy napon ugyanis felkeresi őt egy Edgar Ross nevű kormányügynök, azzal az ultimátummal, hogy hősünk vagy feladja régi bandáját, vagy egymaga fog bűnhődni az összes gazfickó helyett. Emberünk az életet választja, így hát elindul, hogy egyenként vadássza le a rosszfiúkat, ám nem csak egy rakat bűnözővel kell szembeszállnia, de ott van még Bill Williamson is, akit már csak azért is nehéz lesz elkapni, mivel korábban a legjobb barátok voltak.
 

A játék egyfajta vadnyugati Grand Theft Auto lesz, ennek megfelelően pedig bármerre mehetünk, és olyan sorrendben oldhatjuk meg a küldetéseket, ahogyan csak kedvünk tartja. Egy Gunhoz hasonló vadnyugati lövöldére kell tehát számítanunk, ám az biztos, hogy a Neversoft próbálkozásánál ezúttal egy sokkal élvezetesebb, és minden szempontból komolyabb westernjátékot fogunk kapni. Hatalmas tűzharcok, izgalmas kalandok, vonatrablás és szerelem - hát kell ennél több egy férfinak?
 

A Red Dead Redemptionben három fontos helyszínen fordulhatunk meg. New Austin és West Elizabeth az USA nyugati, hegyvidékes, erdős területeire kalauzol el
Red Dead Revolver
A játék előzményeinek számító Red Dead Revolver hat évvel ezelőtt jelent meg PS2-re és Xbox-ra, a premiert követő időkben pedig nem kevesebb, mint 1,5 millió példány talált belőle gazdára. A játék főszereplője Red Harlow volt, kinek szüleit kegyetlenül megölte Diego tábornok és serege, ám a revolverhős addig nem nyugodott, míg méltó büntetésben nem részesített minden felelőst.
minket, míg Nuevo Paraiso a mexikói sivatag kegyetlen világát nyitja meg hősünk előtt. Természetesen mindegyik területnek egyéni hangulatvilága lesz, így megfordulunk majd alkoholistákkal teli poros falvakban, feltörekvő bányásztelepüléseken és gazdag nagyvárosokban is, az egyes helyszíneken pedig még speciális fegyverekre is szert tehetünk. Vehetünk hatlövetű revolvert, pontlövőt, sniper, lefűrészelt csövű shotgunt, de olykor még bivalyölő puskával, illetve német automata kézifegyverrel is találkozhatunk, és akkor még nem beszéltünk a kor technikai újdonságainak számító különböző golyószórókról sem. A csendes gyilkoláshoz mindig lesz nálunk dobókés, illetve a fejvadász-küldetéseknél használhatunk majd lasszót is, hiszen a „dead or alive” felhívások akkor fizetnek igazán jól, ha „alive” szállítjuk le a célpontunkat.
 

Bár Marston a jó oldalt kénytelen szolgálni, attól nem kell félnünk, hogy törvénytisztelő állampolgár válik belőle. Múltja miatt a sheriffek ugyanúgy vadásznak majd rá, illetve ő maga is folyton átlépi majd a hatáskörét, helyzetünkre pedig minden tettünk hatással lesz. Ha jót cselekedünk, akkor becsületpontokat kapunk, míg ha a rossz oldal felé kezdünk húzni, akkor megnő a körözési szintünk, és annál nehezebb lesz észrevétlenül végigsétálnunk egy utcán. Persze a játék nem csak arról szól majd, hogy éjt nappallá téve gengsztereket vadászunk, lesznek majd ugyanis mindenféle szerencsejátékok, lehet kincsek után nyomozni, vadlovakat betörni, továbbá elmehetünk bérpásztornak csordát terelni, sőt olykor bizony még különféle könnyűvérű hölgyekre is rábízhatjuk magunkat.
 

Apró érdekesség, hogy amolyan Call of Juarez megoldással ezúttal is le tudjuk majd lassítani az időt. A háromszintes dead eye fícsör első lépésében minden csigatempóra kapcsol, nekünk pedig lesz időnk becélozni az embereket, míg a másik kettőnél már ki is tudjuk majd jelölni a célpontjainkat. Az egyikben több lövést is leadhatunk majd az ellenfelünkre, míg a másikban beállíthatjuk, hogy a bullet-time végén hősünk melyik célpontokat puffantsa le automatikusan. Ezek száma azonban limitálva lesz, bár az biztos, hogy lóháton való lövöldözésnél például nagyon jó hasznát tudjuk majd venni az egésznek.
 

A legizgalmasabb viszont, hogy a környezetet az utolsó részletig kidolgozzák a Rockstar fejlesztői, játék közben pedig érezhetjük majd, hogy egy igazi élő és lélegző világ vesz minket körbe. A szél lengeti majd a növényeket és az arcunkba fújja a homokot, a prérin ördögszekerek keresztezik az utunkat, hosszabb lovaglásnál pedig könnyen arra eszmélhetünk, hogy lement a Nap, és már csak a csillagok pislákolnak az égen. A nappal-, és éjszaka váltakozáshoz, továbbá a dinamikus időjáráshoz ráadásul a játékvilág is alkalmazkodik majd, este előjönnek a részeg, mulatozó emberek, a banditák és a vadállatok, míg esőben mindenki behúzódik a házakba, a szalonok és a kocsmák pedig megtelnek vendégekkel.
 

A játék alatt a Rockstar csapat GTA IV-et is hajtó, saját gyártású RAGE Engine-je fog dübörögni, kiegészítve a karakterek mozgatásáért felelős Euphoriával, illetve a nyílt forráskódú, folyamatosan fejlődő Bullet fizikai motorral. Technikailag tehát a játék a GTA IV-re fog a leginkább hasonlítani, de a Max Payne 3, és a Playstation 3 exkluzív, egyelőre bejelentetlen Agent alapjai is ezek lesznek. Látvány tekintetében viszont természetesen jobbra lehet számítani, mint Nico Bellic korában, a területek megmozgatása itt ugyanis nem igényel majd olyan sok erőforrást, illetve a fejlesztők magán a motoron is csiszoltak egy keveset az elmúlt évek során.
Spagetti-western
A spagetti-western egy külön műfaj a filmeken belül. Az olyan cowboyos mozik kapták meg ezt a jelzőt, melyek a történetük szerint az amerikai prérin játszódtak, azonban a kis költségvetésük miatt olasz és spanyol helyszíneken lettek felvéve. A stílus legnépszerűbb arca Clint Eastwood, de Bud Spencer és Terence Hill főszereplésével is készültek spagetti-westernek.
 

A Red Dead Redemption megjelenése már a nyakunkon van, nem egész két hónap, és a részesei lehetünk egy igazi western kalandnak. Április 27-én azonban csak a Playstation 3 és az Xbox 360 konzolok tulajdonosai sikíthatnak a boldogságtól, a játék PC-re ugyanis nem készül el - vagy ha igen, akkor azt mélyen titkolják odafent, és éves késésekkel dobják csak piacra.

44 komment - szólj hozzá!