Portal 2

Game Developers Choice Awards első helyezés, harminc darab év játéka díj, és több mint hetven szakmai elismerés. Pedig a Portal nem volt más, csak egy kísérlet. Egy kísérlet arra, hogy mit szólnának az emberek, ha a ravasz helyett egy kicsit az eszüket kéne használni. Az eredményt mindenki ismeri, a játék meghódította az asztali gépeket és a konzolokat is, most pedig elérkezett az ideje a folytatásnak, ami igazából nem is folytatás lesz, hanem maga a teljes játék, a kiforrott egész.
A Portal rendkívül egyszerű koncepcióra épült. A laborbaba Chellt alakítva logikai feladatok hosszú sorát kellett megoldanunk, a pályákon való túljutásban pedig csak egy különleges portállövő készülék volt a segítségünkre. Az első lövés csinálta a bejáratot, a másik meg a kijáratot, az így létrejött térhajlítást pedig vagy helyváltoztatásra, vagy különböző dolgok teleportálására használhattuk attól függően, hogy éppen mire volt szükség. A vége felé már rendesen izzasztott a játék, és akkor még nem is beszéltünk GLaDOS-ról, arról a fejünkre sok bajt hozó központi számítógépről, ami az emberkísérletet irányította. Fantasztikus kis kaland volt az egész, a Still Alive dalt máig dúdoljuk, hamarosan pedig részesei lehetünk mindannak, ami ezután következik.


A Valve egy egészen egyedi megoldást talált ki a Portal folytatásának előkészítésére, egy patch segítségével ugyanis egyszerűen megváltoztatták az első rész végkifejletét. A happy endet egy sötétebb befejezésre cserélték, az új, parkolóból visszahúzós, alsó videónkban is megtekinthető jelenet pedig immáron azt engedi sejtetni, hogy Chell továbbra is rabja maradt az Aperture Science őrült rendszerének. A Portal 2 viszont nem közvetlen folytatás lesz, a történet szerint ugyanis Chell az első megpróbáltatások után bekerült egy hiberkapszulába, az újbóli kiolvasztásra pedig több száz évet kellett várnia. Ez idő alatt természetesen nem csak a labor alakult át, de GLaDOS új feladványokat is kitalált. Indulhat hát a játék?


Az új helyszín több szempontból is igen különleges lesz, az egész terepet ugyanis a gonosz számítógép alkotta meg, mindenféle emberi beavatkozás nélkül. A robotok funkcionális gondolkozásából adódóan pedig nem került nagy figyelem a berendezésre, a lerombolt kampuszt például úgy hagyták, ahogy van, sok helyen még a növényzet is benőtte a pályákat, míg máshol hatalmas fém formák uralkodnak, és minden csak azért épült, hogy Chellt újabb és újabb próbák elé állítsák.


De nem csak a labor, de maga a hősnő, Chell is átalakul a folytatásra. Az előző rész narancssárga rabruháját egy fehér orvosi overall váltja, ezen kívül lesz rajta sapka is, a ruháján pedig meglesznek majd azok a kivágások, amik a vérvételekhez, és a folyamatos orvosi vizsgálatokhoz kellett kiszabni. A bőrén jelöléseket láthatunk majd, a karja több helyen is be lesz kötözve, az arcán pedig kivehető lesz a fáradtság, és a hosszú hibernáció minden jele. Chell megöregedett és összetört a kapszulában, egy valami viszont nem változott: most sem fog sokat beszélni, a fecsegés helyett újból a tettek embere lesz.


Visszatér a játékba a Jonathan Coulton legendás száma, a Still Alive is, melyet többféle változatban is meghallgathatunk majd. A klasszikus mellett GLaDOS új dalokat is előad majd az ő megszokott gépies, de szeretnivaló stílusában, a kis énekek pedig olyannyira részét képezik a történetnek, mintha csak egy musicalben szerepelnénk. Számos rejtvényt és feladványt kapunk ilyen formában, illetve az elmúlt néhány száz év titkai is itt kerülnek majd felszínre, úgyhogy a hangulatra mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy érdektelen lesz!


A történet ezúttal is egy bevezető kampánnyal kezd majd, melyben megtanulhatunk minden alapvető trükköt, amire csak szükségünk lehet a későbbiekben. Ezután viszont nem egy újabb nagy laboratórium vár majd ránk, hanem több különböző, egymástól elszigetelt járatrendszer, melyet GLaDOS különböző személyiségei fognak uralni. Valamikor a számítógép tényleg segít a feladatok megoldásában, míg máshol csapdába csal minket, vagy egyenesen az életünkre tör, mindez attól függ, hogy éppen melyik arcát mutatja nekünk a masina.


A kalandok során természetesen ezúttal is a Handheld Portal Device lesz a kis segítőnk, ami viszont nagy meglepetésre változatlan formában tér vissza. GLaDOS nem építette át a fegyvert, ugyanúgy tárgyemelgetésre és portálkészítésre lehet majd használni, mint az első részben, csupán a környezettel való lehetőségeink száma bővült ki. A portálokon például átvezethetjük a ventillátorok szellőjét, a földön elhelyezett különböző dobozokkal pedig tükrözhetjük majd a fényeket, de használhatunk mindenféle festéket is, amiket a megfelelő helyre borítva, megváltoztathatjuk annak képességét. Ezek hatással lesznek majd a portálokra is, a részleteket viszont a készítők nem szeretnék nagyon felfedni, legyen elég annyi, hogy rendesen meg kell majd mozgatnunk a szürkeállományunkat, ha végére akarunk érni az újabb történetnek.


Hatalmas újdonság, hogy immáron beépítik a co-op módot is a játékba. Az előző résznél mindenki imádta nézni a másikat, ahogy játszik, most pedig a barátunk be is kapcsolódhat a történetbe! Chell azonban nem kap társat, a kettős móka során ugyanis két robottal indulhatunk majd kalandra, melyekről egyelőre bár vajnyi keveset tudunk, az biztos, hogy valamiféle emberi érzelmekkel felszerelt, átalakított biztonsági robotok lesznek. Kinézetük is humanoid formát fog ölteni, két lábon járnak majd, lesz kezük, az egyik pedig férfias, míg a másik nőies lesz – csak hogy meglegyen a táptalaja némi virtuális románcnak is. A két robotot ugyanolyan portálfegyverrel szerelik fel, mint Chellt, viszont a nekik készített pályák mindegyikét úgy találták ki, hogy csak összehangolt csapatmunkával lehessen azokat megcsinálni.


A fejlesztéseket ugyanaz a csapat végzi, aki az első Portalt is készítette, a korábbi fődesigner, Kim Swift viszont az idők során elhagyta a Valve csapatát, és átigazolt a Dark Voidot készítő Airtight Games brigádjához. Többek közt ennek is köszönhető, hogy az új helyszín merőben eltér majd a régi labor hangulatától, de nem ez az egyetlen személyi változás, az eddigi nyolcfős programozó csapatot ugyanis felemelték huszonnyolcra, ennyi ember kellett ugyanis, hogy a háromévesre tervezett fejlesztési időn belül befejezzék a játékot.


A Portal 2 hosszúságáról egyelőre nincsenek hírek, de a Valve biztosított minket, hogy az előző résszel ellentétben ez már egy önálló játékként kezelt, teljes értékű cím lesz, ennek megfelelően pedig jó pár órát eltölthetünk majd GLaDOS társaságában. Az új feladványok és a felfrissült környezet izgalmas vérfrissítést visz a játékba, minderre pedig már nem is kell olyan sokat várnunk, a Portal második része PC-re, Xbox 360-ra és MAC-re ugyanis idén ősszel már a boltok polcaira kerül!

34 komment - szólj hozzá!