Jövőbe tekintő sorozat 27. rész: Már a PC-s játékokkal is konzolon játszunk?

  • Írta: fojesz
  • 2011. január 13.
  • jövőbe tekintő sorozat
Link másolása
Október végén boltokba kerültek a Sims 3 konzolos verziói. A sorozat már korábban is tett kitérőt a játékgépekre, de még sosem fordult elő, hogy ilyen pontosan átültessék a PC-s játékot más platformokra. Pillanatnyi felindulás az Electronic Arts részéről, vagy egy hosszú távú folyamat része a konzolos Sims?

A virtuális babaház ötlete 2000-ben pattant ki a legendás Will Wright fejéből, aki Maxis nevű csapatával az Electronic Arts szárnyai alatt készítette el a Sims első részét. A játék azóta hihetetlen ismertségre tett szert, legalább annyi rajongóval büszkélkedhet mint utálóval. A Sims a játéktörténelem egyik legmegosztóbb címe: valaki vagy imádja, vagy messziről igyekszik kerülni, átmenet gyakorlatilag nincs is.

A Simset sokan azért nem szeretik, mert nem lehet “végigjátszani”, nincsenek pontosan kijelölt célok, nem lehet befejezni a történetet. Éppen ezért többek szerint a lányok játéka, egyrészt mert a babaház is ő játékszerük, másrészt meg mert a férfiak általában akkor motiváltak egy játékkal kapcsolatban, ha van végkifejlet, ami miatt megéri órákat tölteni a képernyő előtt. A harmadik dolog, ami miatt a Sims sokaknál kihúzta a gyufát, az az egyes epizódokhoz érkező kiegészítők végeláthatatlan hada. Az elmúlt tíz évben három teljes értékű Sims-rész látott napvilágot, kiegészítőkből pedig több tucat: az első részhez 7, a másodikhoz 8, a harmadikhoz (eddig) 3 bővítés jelent meg, továbbá a Sims 2 kapott 9, a Sims 3 pedig 3 “Cuccok” csomagot. A kiegészítők rendszerint olcsóbbak voltak mint egy teljes játék, ugyanakkor követhetetlen tempóban érkeztek, és sokak szerint az alapjátékba is bekerülhettek volna.

Több százmillió dolláros babaház

Az EA üzletpolitikája működik: a Sims a legjobban futó PC-s cím, 2000 februárja óta több mint 125 millió példány kelt el az egyes részekből és a kiegészítőkből (érdekesség, hogy még a FIFA- és a Need for Speed-sorozat is “csak” 100 millió körül jár), a játékokat pedig 22 nyelvre - köztük magyarra - fordították le. A Sims már többször tiszteletét tette konzolokon is, eddig azonban az EA kevésbé erőltette ezt a vonalat, sőt mindig olyan címeket adott ki, amelyek eltértek a PC-n megismert játéktól: a Wii-re és DS-re (majd később számítógépre) megjelent MySims-sorozat például inkább a kisebbeket célozta meg, hiszen egyszerűbb játékmenettel és rajzfilmekre hajazó grafikával várta a játékosokat, míg a Sims Stories már konkrét történettel és küldetésekkel frissítette fel a jól bevált koncepciót.


A Sims 3 konzolos változata mérföldkő a sorozat történetében, hiszen ez az első olyan átirat, amely érintetlenül hagyta a PC-s játékmenet alapjait. A kritikusoknak tetszett a megvalósítás, a játékértékeléseket átlagoló GameRankings szerint az Xbox 360-as, PS3-as és az iPhone-os változat 80, míg a Nintendo DS-en futó játék 76 százalékot kapott a szaksajtótól, ami a PC-s verzió 87 százalékos eredményéhez képest nem rossz teljesítmény. A kérdés az, hogy az EA részéről a Sims-márka egyszerű horizontális kiterjesztéséről van szó, vagy inkább egy hosszú távú folyamat egyik kulcslépése a döntés: ha már az eddig főleg PC-n játszó Sims-rajongók is átpártolnak a konzolokra, akkor a számítógépnek, mint játékplatformnak befellegzett?

Korábban a PC-t sem kellett félteni

Öt-tíz évvel ezelőtt éles határt tudtunk húzni a játékok között, könnyen elkülöníthettük, melyik műfaj játszható PC-n és melyik konzolon. Az elsődleges különbséget az irányítás jelenti: a számítógépes játékosok a billentyűzetre és az egérre esküsznek, az olyan speciális perifériákra mint a kontroller, a kormány vagy a joystick csak a legnagyobb fanatikusok ruháznak be, a konzolosok viszont szinte mindig kontrollerrel játszanak. A precíz és gyors mozdulatokat megkövetelő FPS és stratégiai játékokhoz értelemszerűen jobban passzol az egér, a World of Warcrafthoz hasonló MMORPG-khez és általánosságban a szerepjátékokhoz pedig elengedhetetlen egy klaviatúra a temérdek gyorsgomb miatt. Ezzel szemben a változatos mozdulatokra és kombinációkra építő programok, például a verekedős címek és a sportjátékok, jobban játszhatók a két analóg karos kontrollerekkel.

A játékfejlesztők évek óta próbálják áthidalni ezt a problémát a kiadók nyomására időről időre ráerőltetik valamelyik sikersorozatot egy olyan platformra, ahol az adott játék által nyújtott élmény képtelen hozni az elvárt színvonalat. A végeredmény az esetek nagy részében az említésre sem méltó átirat, amit nem csak rossz technikai kivitelezés, hanem fantáziátlanság és igénytelenség is jellemez. A játéktesztekben sűrűn olvashatunk “konzolos betegségekről” és “lebutított játékmenetről”, hiszen a kritikusok és a közönség is különösen érzékeny a portolásból fakadó hibákra. A konzolos játékok átírásánál tipikus hiba, hogy az irányítást és a kamerakezelést képtelenek a fejlesztők átültetni a számítógép billentyűzetére és egerére (az optimalizálatlan játékmotorról nem is beszélve), míg a PC-s program összetett irányítását a játékmenet butításával próbálják meg a feloldani a konzolos átirat készítői.


Utóbbi persze elsülhet jól is, a játék maradhat élvezetes és játszható, ugyanakkor aligha találkozunk majd olyan játékossal, aki egy PC-s stratégia után maradéktalanul elégedett lesz annak a konzolos változatával. Kiváló példa erre a Civilization: Sid Meier körökre osztott stratégiája az új generációs konzolokon is tiszteletét tette, s bár a Civilization Revolution kiválóan sikerült, játékmenetben lényegesen egyszerűbb és butább volt, mint a számítógépre megjelent nagytestvérei. Szerepjátékos fronton tavaly a Dragon Age: Origins kavarta fel a kedélyeket: a konzolos változat sem sikerült rosszul, de a PC-verzió simán felülmúlta.

A “konzolosodás” része, hogy a játékgépekre fejlesztő cégek és a konzolos közönség is nyitottabbá vált a PC-exkluzív zsánerek iránt, egyre több minőségi FPS, stratégia és szerepjáték jelenik meg - ilyen a Sims 3 is. Ma már nem képezi vita tárgyát, hogy a lövöldözős játékok játszhatók-e kontrollerrel, és az sem tűnik furcsának, hogy MMORPG-zzünk a konzolokon. Mára a konzolvilágba is begyűrűzött az online játék, a multiplayerre kihegyezett programok hihetetlen népszerűségnek örvendenek. A november 9-én megjelent Call of Duty: Black Opsban már azon a napon 2,6 millóan játszottak online, összesen 5,9 millió órát. Még meghökkentőbb adat, hogy közülük 1 millióan - miután a boltok rendhagyó módon éjfélkor nyitottak a megjelenés miatt - már hajnali 1 órakor a neten lógtak voltak.

Közben a konzol is PC-sedik

A konzolok tagadhatatlan előnye a számítógéppel szemben, hogy a játékos kész hardvert kap kézhez, nem kell folyamatosan frissítenie a részegységeket ahhoz, hogy játszhasson a legújabb játékokkal. A konzolokon mindig szaggatás nélkül futnak a programok (ha a játékfejlesztő csapat nem bliccelte el az optimalizálást), nem fordulhat elő olyan helyzet, hogy a hardver nem elég erős a játékhoz. A konzol ezenfelül kompakt szolgáltatást nyújt: az ember bekapcsolja, beteszi a lemezt, játszik, ha pedig kedve szottyan filmet nézni, facebookozni vagy zenét hallgatni, két-három gombnyomás után már meg is teheti.

Borzasztóan egyszerű a kezelés, ráadásul az “összeszerelés” sem követel meg különösebb szaktudást: rá kell dugni a tévére, majd indulhat a szórakozás. Azzal, hogy az alkalmi játékosok tábora rohamosan növekszik, ez az előny minden bizonnyal még inkább előtérbe kerül, a konzolgyártók pedig sikeresen tudatosítják majd az emberekben, hogy játékra játékkonzolt kell venni, és nem számítógépet. Bár sokan az árat is felhozzák a konzolok melletti érvként, azt figyelembe kell venni, hogy a konzolgyártók általában veszteségesen - ezért a teljesítményükhöz mérten viszonylag olcsón - árulják a gépeiket, és  a játékokon, kiegészítőkön próbálnak meg nyerni.


Fontos megjegyezni, hogy manapság már a konzolok is összetettebb eszközökké váltak, és sokkal több funkciót képesek ellátni, mint korábban, játék mellett például médiafogyasztásra, internetes tartalmak elérésére is jók. Eközben mutatnak PC-s tulajdonságokat is: ma már cserélhetünk merevlemezt a gépekben, vehetünk hozzájuk billentyűzetet, bizonyos játékokat telepítenünk kell, javításokat is letölthetünk, sőt az Xbox 360 hírhedt Red Ring of Death hibájához hasonló problémák miatt arra is rákényszerülhetnek a géptulajdonosok, hogy beruházzanak újabb, rendszerint korszerűbb hardverrel felszerelt kiadásokba is.

Mi még mindig PC-n játszunk

Az egyes piacok méretének meghatározása sosem lehet teljesen egyértelmű, mert míg például a konzoleladásokat könnyű összesíteni, addig a kész PC-ket és a számítógépes hardverelemeket nem feltétlenül használják játékra, és mivel a kalózkodás is igen elterjedt, ezért csak megbecsülni lehet a PC-s tábor nagyságát. Ezzel többen meg is próbálkoznak, ennek köszönhetően változatos számokat találni az interneten: az egészen optimista elemzések több mint 300 millió PC-s játékost emlegetnek világszerte, míg a pesszimistábbak 100 milliónál is kevesebbet. Az igazság valahol a kettő között lehet, 150-200 millió számítógépes játékos biztosan van, ha nem számoljuk azokat az alkalmi játékosokat, akik aknakeresővel vagy pasziánsszal múlatják az időt az ebédszünet alatt. Ha mindezt összevetjük a konzolpiaccal, nagyjából egyenlő eredményeket kapunk: szeptember végi adatok alapján eddig a Wii-ből 75,9, az Xbox 360-ból 44,6, míg a PlayStation 3-ból 41,6 millió darabot adtak el világszerte.

Érdemes hozzátenni, hogy az olyan országokban, ahol a PC elterjedtebb, magasabb a szoftverkalózok aránya is, akik egyébként egy újabb okot adnak a kiadóknak és fejlesztőknek arra, hogy a játékaik számítógépes változatát csak kevesebb odafigyeléssel, késéssel készítsék el - ha egyáltalán úgy döntenek, hogy végül megcsinálják a PC-s verziót. A konzolokon (ha a legtöbb esetben nem is lehetetlen, de) körülményesebb a warez, ezért - és persze nyilván az eladási adatok miatt - a kiadók is jobban húznak a játékgépek felé.


Míg Amerikában és Japánban (előbbi a Microsoft, utóbbi a Sony és a Nintendo hazai terepe és egyúttal legfontosabb piaca) a konzoloké jövő, addig Európában, főleg a közép- és keleti régióban, illetve bizonyos ázsiai országokban, mint Kína vagy Dél-Korea, még mindig a PC a legjelentősebb játékplatform. Magyarország szintén idesorolható, ahogy azt a hétről-hétre érkező játékeladási toplisták is bizonyítják: a hazai forgalom java részét a kalózkodás ellenére a PC-s címek adják, a World of Warcraft és a korábbi Sims-játékok a koruk ellenére szinte verhetetlenek, általában csak egy-egy nagyobb konzolos cím tudja őket átmenetileg letaszítani a rangsor éléről. A Gamekapocs egy tavalyi (nem reprezentatív) felmérése szerint a hazai játékosok 54,9 százaléka PC-n játszik elsődlegesen, Xbox 360-on csak a 22,5, a PS3-on pedig a 13,5 százalékuk.

A harmadik út lehet a nyerő

Könnyen lehet, hogy miközben a PC- és a konzolhívők vérre menő háborút vívnak egymás ellen, végül egy harmadik alternatíva, a cloud gaming (másik nevén gaming on demand) lesz a befutó. Az ötlet ugyan még viszonylag friss, ám mindenképpen ígéretesnek tűnik. A lényege, hogy a játékosnak nem kell konzolt és hardvereket vásárolnia, elég beszerezni a cloud gaming szolgáltató set top boxát, amely az interneten keresztül –eléri a legfrissebb játékokat, amelyek egy távoli szerveren futnak. Nincs szükség saját gépekre és miután a programok csak akkor indulnak el, ha fizettünk értük, így a kalózkodás is teljes mértékben visszaszorulhat.

Jelenleg az OnLive a legjelentősebb képviselője az új platformnak, Amerikában már júniusban elstartolt a szolgáltatás, Nagy-Britanniában pedig várhatóan a jövő év végén fog. A projekt izgalmas kezdeményezésnek tűnik, a kritikusok általában meg vannak elégedve vele, a játékosok számára pedig különösen jó hír, hogy mára szinte az összes jelentősebb játékkiadó felsorakozott az OnLive mögött - igaz, egyelőre csupán 35 játék várja az előfizetőket.

Kapcsolódó cikkek

62.
62.
Tocy
#52: Nope, a megoldás neve virtualizáció, egy szerver számítógép több játékost szolgál ki egyidejűleg. Nyilván kitaláltak már valamit rá, hogy gazdaságosan tudják tolni a bizniszt, és azt is pontosan kiszámolták, egy szervernek minimum hány játékost kell tudnia kiszolgálni, ha belátható időn belül profitot szeretnének realizálni ebből a bizniszből. :)

Konzol vs. PC témában meg annyit, hogy a hócipőm tele a PC-vel, mert egyszerűen nem érem fel ésszel, kinek van arra minden évben pénze, hogy alkatrészeket újítson hozzá (egy konzolt meg megvesz az ember 1×, oszt' megy 5+ évig, csá). Na mindegy, ez a Cloud Gaming dolog ezt úgy is meg fogja oldani, a csuriszájú hardvergyártók meg (akik egy fél konzol áráért adnak egy jó procit) elmehetnek Kukutyinba zabot hegyezni. Gondolom ezt abból, hogy minden nagy informatikai cég nyit a Cloud Computing felé, és lássuk be, nem lehet egy elveszett dolog, ha a Google, a Sun és a Microsoft is egyszerre keresi a "felhőben" rejlő lehetőségeket. :]

Viszont, ha ez tényleg életre kel, még az is lehet, hogy a konzolosok váltanak majd PC-re, hiszen az egyetlen fontos tényező az Internet szolgáltató által garantált sávszélesség lesz majd, akkor meg az ember miért ne akarjon PC-t, ha a hardver benne már úgy is minimálisan fontos, viszont (szerény véleményem szerint) sokkal többet tud, mint egy konzol.
59.
59.
Niko22
Szerintem billentyűzettel majdnem minden játék könnyebb.
58.
58.
N360
#57: Így van, megszokás kérdése...Nekem sem ment a Fifa focizás billentyűzettel. Igaz, én csak konzolon játszom, de kipróbáltam PC-n is. Tűrhetően megy a FPS konzolon is, de van pár év mögöttem:).
55.
55.
Extol
Amugy meg FPS+konzol = Aim fail.
54.
54.
Extol
Nehezebb konzolra a warez?? Ez nekem új.
53.
53.
caleb007
#52: Persze reális játékárak mellett gondolom.
52.
52.
caleb007
Ez az On-live szerintem remek ötlet, de nekem még mindig hihetetlennek tűnik, hogy mondjuk milliós nagyságrendű játékost ki tudna szolgálni. Gondolom egy gép egyszerre egy játékost tud kiszolgálni. Ha így van, elképesztően költséges lehet létrehozni és fenntartani a gépparkot. Sehogy se fér a fejembe, hogy ez hogy tudna hosszú távon működni.
51.
51.
Mortician
#50: Igen? Szerinted komolyan minden harmadik ember az utcán él? Nagyon jó forrásaid vannak... ;)
50.
50.
givi6
#47: ez komoly, ráadásul jo forrásbol hallom
hogy kb 1 harmad, na jo lehet nem,
de tény hogy valakinek kajára sincs pénze amig mi pc-zünk
49.
49.
Neo1989
A játékok a Konzolon mindig elindulnak , de Pc-n szebb a grafikájuk :)
Bár 1 3D tv-vel megtoldva még lehet szebb is .:)
48.
48.
KopyAti
#46: Hi!
Hát nekem volt szerencsém tólni PC-n, meg Boxon is a Metro 2033-at, s nem sok külömbség volt, sőt! Pedig fel volt húzva maxra PC-n. Maximum élsimításba lehetne belekötni. Sokszor hatékonyabb gyorsulást lehet kicsikarni játlékokból, ha nem a felbontást veszed le, hanem le, vagy lejjebb veszed az élsimítást. Szóval a Metro sztem rossz példa volt.
Peace!
47.
47.
Mortician
#36: "mivel mo-on az emberek 1 harmada hajléktalan"

WTF? Gondolkozni is kéne, mielőtt írsz.
46.
46.
hedzsooo
#39: 200-300 ezer HUF-ert van szerintem , amiben mar 1-2 evig semmit nem kell cserelni es megis szebb rajta a jatek, mint a mai konzolokon. Persze a monitor, hangfalak, stb ara nincsen ebben benne...es persze uj PC jatekra gondoltam, nem 10 evesre. ^^

Aki persze mindig a maxra vagyik a jatekoknal PC-en, annak kozel evente VGA-t kell cserelnie, de az a minoseg joval meg is haladja a konzoloket mar szerintem.

Pl.: Gothic 4, Two Worlds 2, Crysis, Mass Effect 1-2, GTA4, Mafia 2, METRO 2033 - Korrekt vason igen szepek PC-en. :-)
45.
45.
Hofi3
Jaj, ez a Sims terjed mi a lepra :D
44.
44.
Chocho
Elég pesszimista következtetés ez a "haldoklik a PC" dolog. Ha tényleg így lenne, nem volna akkora biznisz a játékos hardverek fejlesztése és gyártása. Márpedig nagy üzlet, mert a játékosok vásárolják ezeket a dolgokat.
42.
42.
Tacskoexe
Én 10 évig megrögzött PC játékos voltam, és semmi pénzért nem cseréltem volna le egy PS-re vagy Xbox-ra. De 10 alatt sokat változott a véleményem a PC-s játékokról, és két éve beruháztam egy PS3-ra. Csak azt bánom hogy nem tettem meg hamarabb. Én nem szidok senkit azért mert más platformon játszik (kivéve ha az illetőn látszik hogy csak trollkodásból oltja a többi platformot), én rengeteget játszottam PC-n és most már PS-en is. Nekem a PS jobban bejött, kényelmesebb, szórakoztatóbb a játék (hogy miért azt nem fejtem most ki bővebben mert nagyon hosszú)

Én csak annyit szeretnék ehhez a cloud gaminghez hozzáfűzni, hogy tényleg klassz meg kényelmes meg minden, de az hogy online van az összes játék és nem tarthatod a kezedben a dobozt elég személytelen (nekem amúgy ilyen doboz fétisem van :D), és az se tetszik hogy internethez vagy kötve. Nincs internet, nincs játék.
39.
39.
KopyAti
#21: Mennyi is egy HIGH END pc?
38.
38.
KopyAti
#12: Ha wide szemü, és fülü vagy mint én, akkor kiváncsi vagyok mikor fogy el a pénzed!
37.
37.
givi6
abba nem gondoltatok bele hogy einstein 2.0 megalkotja a mini nanoteknologiát :D
és 5 hufért fogja adnia a csucs szuper gépét ??? ! :D
36.
36.
givi6
az ONLive sztemmis jó ötlet, de még mindig fejev vág ha nincs rá pénz
és sztem mo.-ban sincs az embereknek rá tul sok, mivel mo-on az emberek 1 harmada hajléktalan, és az ország gazdasága is elég rosszul áll, még...
én a konzol híve vagyok, mert még a nem olyan pénzesek is megtudják szerezni,és az sinte mindenre jó
de az onlive-vé is, ha gazdag lennék, és mondjuk amcsi akkor énmár tuti azzal nyomnám
35.
35.
SLi
Az ilyen cikkek jók lennének vitaindítónak csak sajnos a legtöbbször fröcsögésbe csap át a dolog, de hátha mos nem. Szerintem a legfontosabb h a konzolt és a PC-t mint játék platformot hasonlítsuk össze. Az egyik legfőbb érv h a PC nem csak játékra alkalmas, de most őszintén ki akar konzolon netezni. Nem véletlen h minden konzol játékosnak van PC-je még itt kelet Európában is, nyugaton meg alap a PC+konzol felállás mivel a kettő kiegészíti egymást és ezt pl. a nálunk divatosan anyázott amerikaiaknak sikerült megérteni, nincs ilyen éles szemben állás mint erre felé.
34.
34.
hedzsooo
#33: Detto. Ami tetszik igazan, azt megveszem. Mas jatekokkal meg nem is jatszom, mert nincs is ra idom. ^^ Kb. 10 ev alatt ossze is gyult durvan 100 jatek. XD

http://picasaweb.google.com/Hedzsooo/HeDzsoooBLOG#5545876828040263954
33.
33.
Joc1
én úgy vagyok vele hogy ha a játék sorozata tetszik akkor megtisztelem a kiadót azzal hogy megveszem (PC)
és vannak olyan játékok amik csak xbox-ra jelennek meg :( de ps3-ra nem ez azt mutatja hogy a konzolipar nem csak a pc-t akarja kitúrni hanem egymást is... nevetséges XD
32.
32.
hedzsooo
#26: Megemlitenem csak, h a L.A. Noire tobb,mint valoszinu, h kesve, de JON PC-re is majd ! ;-)

Persze lehet, h ugy lesz optimalizalva mint a GTA 4 Liberty City, de nekem ugy is kell majd. ^^

Azert remelem, h most odafigyel majd a Rockstar az L.A.Noire-al, ahogyan pl.a Crytek is igerte most a Crysis 2-nel, h jobban optimalizalnak PC-re ! :-)


U.i.: Ezt a warez dolgot tok felesleges felemlegetni mindig szerintem: A PC, ha tenyleg haldokolna, v. kihalna netan szinte teljesen a jatek piacrol, akkor a nyakam ra, h a WAREZ A KONZOLOKON IS VIRAGOZNA vmilyen modon, elobb-utobb !!! ;-)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...