Red Dead Redemption II teszt (PC)

  • Írta: sirdani
  • 2019. november 29.
Link másolása
Több mint egy év kétségekkel teli várakozás után végre PC-n is megjelent a Rockstar Games vadnyugaton játszódó alkotása. Megnéztük, hogy mit tud a PC-s port, mire érdemes számítani, és hogy tényleg mérföldekkel szebb-e a grafika.

A Rockstar Games-alkotások rajtjáról sok olyan jellegzetességet elmondhatunk, melyek évről-évre visszaköszönnek. Ilyen a címeket övező hihetetlenül nagy hype, az ennek rendszerint megfelelő minőség és fejlesztői aprólékosság, az eladási toplisták uralása, és persze a némiképp késleltetett és kezdéskor borzalmasan optimalizált PC-s portok. A GTA V rajtját is tucatnyi hiba és kezdetben borzalmas teljesítmény jellemezte számítógépeken, de még így is egészen jó volt a helyzet például a 60 fps-sel mai napig csak bugosan futtatható L.A. Noire-hoz, vagy ahhoz a GTA IV-hez képest, melyet saját generációjának egyetlen videokártyája sem tudott zökkenőmentesen kihajtani maximális beállítások mellett. De ugyanígy megemlíthetnénk a jelenleg is problémás Max Payne 3-at, vagy a Bully konzolos irányítását. Ezek után vágjunk is bele, nézzük meg, hogy a Red Dead Redemption II miként muzsikál-e téren, sikerült-e megtörni a Rockstar PC-s portjait sújtó átkot!

Nos, röviden és tömören fogalmazva nem sikerült. Közel sem. A játék hivatalos bejelentése után minden PC-s játékos okkal érezhette magát a fellegekben; közel egyévnyi, légből kapott pletykák és kétes eredetű szivárogtatások övezte reménykedés után végre számítógépekre is ellátogatott az a western játék, melynek konzolos verzióját 2018-ban boldog-boldogtalan az év játékának kiáltotta ki. Különösen nagy dolog ez, mivel a széria első része mind a mai napig csak konzolokon érhető el. Szóval mindenki örömteli hangulatban várta a november 5-re kitűzött megjelenési dátumot, de az közel sem azt az élményt hozta, melyre oly sokan számítottak.

A játékosok túlnyomó többsége az első napokban még csak a játék indításáig sem jutott el a viszonylag új Rockstar Games Launchernek hála, azon szerencsések pedig, akiknek mégis hajlandó volt elindulni a játék, annyi hibával és olyan brutális optimalizációs problémákkal találták magukat szembe, melyhez foghatót az AAA-s játékok mezőnyében csak nagyon ritkán lehet látni. Kifagyások, összeomlások, mindenféle bizarr játékmeneti bugok jellemezték az első napokat, egyes települések felkeresése során hibaüzenetet kaptak a játékosok, máskor pedig hiányzó textúrákra, látszólag ok nélküli akadozásra, vagy elcsúszó hangsávra panaszkodtak.

Mindezt úgy, hogy a videojátékra szánt leggyorsabb konfigurációk, i7-es processzorok és csúcskategóriás RTX-videokártyák mondtak csődöt a stabil és élvezhető futtatásért vívott harcban, magasabb beállítások mellett szinte lehetetlen volt full HD feletti felbontáson játszani úgy, hogy ne diavetítést nézzünk. A megjelenés utáni héten persze javult a helyzet, érkeztek a friss videokártya-driverek, a fejlesztők elkezdték felderíteni és orvosolni a komolyabb hibákat, kész frissítésáradat fogadta szinte minden egyes indítás után a cowboyokat. Mostanra a játékmenetet bedöntő hibák többségét befoltozták, a teljesítmény is sokat javult, de persze még mindig fényévekre vagyunk a tökéletestől.

És ezen a ponton merül fel a kérdés; a Red Dead Redemption II egy borzalmasan optimalizált játékként vonul be a történelembe, vagy egyszerűen akkora technológiai ugrást jelent a Rockstar csapat alkotása, hogy azzal a jelenlegi generációs gépek képtelenek boldogulni? A válasz valahol a két lehetőség között, félúton található. A program ugyanis lehetőséget ad arra PC-n, hogy olyan fénykezelést, részletességet, látótávolságot és fizikát kapcsoljunk be, ami nem csak egy open-world, hanem bármilyen AAA-s játék számára is irigylésre méltó lenne, miközben tucatnyi olyan megoldással is találkozunk, melyek alig javítanak valamit az összképen, mégis teljesen leterhelik a számítógépünket.

A tucatnyi grafikai beállításnak köszönhetően szerencsére jócskán akad lehetőség a finomhangolásra. Sajnos ez nem olyan egyszerű folyamat, mint amilyennek ránézésre tűnik, mivel amellett, hogy közel 50 menüpontból választhatjuk ki a gépünkhöz leginkább passzoló opciókat, annak véglegesítéséhez újra kell indítani a játékot, mely után gyakran elállítódnak a kiválasztott beállítások. Több próbálkozás után viszont azért rendszerint működni szokott a dolog. Összességében a közepes beállítások környékén kapjuk azt a grafikai minőséget, amit a GTA V-ben az ultra beállítások mellett tapasztalhatunk, viszont beállíthatunk olyan alacsony részletességet is, amiről azt hinnénk, hogy még egy rézdróttal körültekert krumplin is könnyűszerrel elfut.

A helyzet azonban nem ilyen kiszámítható, gyengébb gépeknél szinte csak a vakszerencse dönti el, hogy a játék élvezhetően fog-e szaladni. Rengeteg felhasználó jelezte már, hogy magasabb beállításoknál több fps-t értek el, mint minimumon, szóval bőven akad még mindig hova fejlődnie az optimalizációnak. Ennek ellenére azért akad pár olyan grafikai opció, melynek hatásai viszonylag egyértelműen bekategorizálhatóak.

A játék például barátságosan kezeli a videokártya memóriáját, így a textúrákat érintő beállításokat (textúraminőség, textúraszűrés) 4 GB felett érdemes a maximumra csavarni; ez viszonylag kevés áldozattal jár a teljesítmény terén, viszont a látvány szempontjából talán ez számít a leginkább, ettől lesz részletgazdag a vadnyugat világa. Az árnyékokat illetően már érdemes odafigyelni, itt a magasabb opció nem igazán jelent akkora optikai tuningot, hogy megérje a komoly teljesítményvesztést.

A gépek legnagyobb ellenségei ezúttal a tükröződő felületeket érintő beállítások lettek; a Reflection Quality menüpont maximális értéke a saját méréseim szerint képes volt megfelezni a teljesítményt, miközben semmilyen szignifikáns különbséget sem lehetett felfedezni a látvány tekintetében, szóval ezt mindenképpen érdemes a minimumra belőni. Nagyot változott a konzolos átirathoz képest a víz szimulációja is, melyhez több beállítási lehetőséget is kaptunk, így a víz tükörképétől kezdve, a patakok fizikájáig szinte mindent személyre szabhatunk. Utóbbival kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a víz mozgása még ultra minőségen sem hat igazán valósághűen, cserébe viszont mindig megakad a játék, ahányszor csak át akarunk ugratni a paripánkkal egy vízzel teli árkot.

A konzolos grafikához képest sokkal részletesebb élsimítást kapcsolhatunk be, megnövelhetjük a látótávolságot, a hóban és sárban hagyott nyomaink aprólékosabbak és tovább megmaradnak, illetve javult a környezet megvilágítása is. Azt ugyan nem mondanám, hogy egy komplett generációváltást érzékelnék, mint anno az Xbox 360-ra és PS3-ra szánt GTA V PC-s rajtjánál, viszont azért észrevehetően sokat javult a látvány. Ez egyébként kapóra is jön, mivel a Red Dead Redemption II nem is annyira akció- vagy kalandjáték, hanem inkább cowboyszimulátor, ahol az életérzésen és az atmoszférán van a hangsúly, így a grafikai előrelépés mindenképpen üdvözlendő. Csak ne fizetnénk érte ilyen nagy árat…

A miheztartás végett én egy Intel i7-9700K-val, 16 GB RAM-mal és egy NVIDIA GeForce RTX 2060-nal ugrottam neki a játéknak már a megjelenés napján. Nagy mázlimra azon szerencsések között voltam, akiknek elsőre indult a játék, viszont még ennek a gépnek is komoly kihívás volt a gördülékeny futtatás. Alapból az 1080p-t, és hozzá az ultra beállításokat céloztam meg, ám úgy lőtávolon kívül került a stabil 60 fps. A vízfelületeket és a fénysugarak felbontását érintő beállításokat a minimumra csavarva már sokat javult a helyzet, és noha mostanság már végig 60-at mutat a másodpercenkénti képkockaszámláló, azért a mikrolagoktól közel sem szabadultam meg.

Az eddigiek alapján tehát a port csúfosan elvérzett a teljesítmény terén, de most térjünk is át a játékmeneti sajátosságokra, elsőként az irányításra. A főmenübe belépve hiába néztem át hússzor minden opciót, nem találtam semmilyen lehetőséget az irányítás testreszabására. Kisvártatva kiderült, hogy bizony ezen a téren is mindent úgy állítgathatunk, ahogyan csak akarunk, viszont a főmenü helyett csak a játék közben elérhető menüben - de hát annyi gond legyen. Sokkal nagyobb probléma, hogy a billentyűkiosztás számos ponton eléggé logikátlanul lett meghatározva.

Arra gondolok, hogy míg konzolon ugyanazzal a gombbal különböző szituációkban más és más funkciókat érhetünk el, addig PC-n az egész egy nagy katyvasz, csak néhány esetben köthető egy billentyűhöz többféle cselekvés. Így külön gomb van az eszköztárunk megnyitására, a lovas eszköztárunk megnyitására, akárcsak a lövésre és a bunyós jelenetek közbeni ütésre. Ez már-már azt sugallja, hogy konzolon jobb az irányítás, de aztán felpattanunk a hátasunkra, átváltunk belső nézetre, és máris rájövünk, hogy miért jó az, ha analóg karok helyett egérrel célozhatunk a nyeregből.

A PC-s verzió tartalmát tekintve javarészt ugyanazt a zseniális kalandot kapjuk, mint konzolon, néhány apróbb kiegészítéssel megspékelve. Ilyen például a fotómód, mely ugyan nem léphet a GTA V videószerkesztőjének a nyomába, de azért egészen jópofa korabeli képeket lőhetünk a segítségével. Emellett kibővült némiképp a fegyverarzenál is, illetve paripából is több áll rendelkezésünkre, melyeket a prérit járva kutathatunk fel és foghatunk be. A Red Dead Online egyelőre eléggé fapados, úgyhogy még a jövő zenéje az, hogy a GTA Online-hoz hasonlóan tele lesz-e majd érdekes modokkal és likvidálhatatlan csalókkal.

Szóval összegezve a dolgokat, a Red Dead Redemption II PC-s átiratában megvan a potenciál, hogy a konzolos verzióra még rátegyen egy lapáttal, és ugyanazt az élményt még látványosabb formában tálalja. Sajnos azonban ehhez egyelőre annyi hiba és optimalizációs probléma társul, hogy kész lutri eldönteni, hogy vajon jól fog-e futni a gépünkön vagy sem. És ehhez még hozzájön a középszerű irányítás és a PC-s extrák elhanyagolható mennyisége, szóval a beszerzésével jelenleg érdemes lehet várni még pár hetet, talán a karácsonyi időszakra már komolyabb javuláson leszünk túl. A Rockstar csapata ugyan tényleg teljes erőbedobással dolgozik a foltozgatáson, ám még így is meglepő, hogy a legapróbb részletekig kidolgozott világot milyen óriási hibák döntik romba. Jelen formájában csak azoknak a játékosoknak ajánlom nyugodt szívvel a portot, akik tényleg olyan számítógéppel rendelkeznek, amiben a lehető legfrissebb processzor és videokártya található - de sajnos még számukra sem garantálható a zavartalan élmény.

A Red Dead Redemption II PlayStation 4-re és Xbox One-ra szánt verziója tavaly október óta elérhető, erről a tesztünket az alábbi linken olvashatjátok. A PC-s verzió egyelőre a Rockstar Games Launcheren és az Epic Games Store-on érhető el többek között, a steames kiadás december 5-én érkezik.

Kapcsolódó cikkek

16.
16.
crytek
Epic szarjában most van egy trükk. Aki megveszi a Red Dead Online 4.99-ért az hozzájuthat a játékon belül a Red Dead Redemption 2höz kb 1600ft-ért. Miután megvette lehet refundoni a Red Dead Online-.t és kész lett 1600 ért Red Dead 2...
7.
7.
Macifasz
#6: Ezek szerint még nem éltél 2008-ban, amikor kiadták a GTA IV. részét, ami olyan botrány szarul volt optimalizálva, hogy szerintem oktatják videójátékos sulikban, mint elrettentő példa. :-D És ahogy olvasgattam itt, a RDR2 kapcsán is a kezdeti hsz-eket, bizony volt vele baj bőven. És ezt egyébként a készítők is elismerték, szóval..ez msot nem jött be. ;-)
6.
6.
PS4jacksony
Azt azért erősen kétlem,hogy a Rockstar optimalizálatlan játékot portolt nem bírják a vasak ennyi...
5.
5.
sirdani
Ez egy nagyon jó kiindulópont, igaz, még a játék első napokban mért teljesítménye alapján írták, de nagyjából még most is megállja helyét. Leírják benne pontosan, hogy melyik beállítás mennyi erőforrást igényel, és a saját tapasztalatom szerint egészen reálisak is az eredményeik:

https://www.game-debate.com/news/27927/red-dead-redemption-2-most-important-graphics-options-every-setting-benchmarked
2.
2.
Köszönöm a cikket, szerintem nagyon jó lett :)
1.
1.
Rókalesőcipő
Na, erről az egészről csak annyit, hogy én mostanában vittem végig (összes mellékküldi, összes stranger megvolt) egy i5-8400 és egy GTX 1050Ti-n. Elővásároltam, tehát első naptól kezdve játszottam. A high és az ultra között félúton 1920x1080ba. Oké nincs meg a 6x10^23 fps, de szinte semmilyen problémám nem volt (csak egyszer fagyott ki).
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...