Nintendo Switch - A legjobb exkluzív játékok

  • Írta: wilson
  • 2024. január 24.
Link másolása
Neve még nincs, és hivatalosan a létezéséről se tudunk, de 2024-ben jön a Switch utódja, így itt az ideje számba venni a platform elmúlt hét évének legjobbjait, szubjektív szempontok szerint válogatva össze azon játékokat, melyek a platform legjobbjaiként említhetők.

Habár hivatalosan továbbra se mondták még ki, de borítékolható, hogy az idei évben meg fog érkezni a Switch utódja. A gyártói és egyéb szivárgásoktól kezdve a fejlesztői pletykákon át mostanra már több fronton is mutatkoznak biztató jelek, és ugyan még nem léptünk be az egykoron legszórakozatóbbnak számító szakaszba, azaz a rajongók által készített, általában banálisabbnál banálisabb 3D-s modellek inváziójába, senki se fog meglepődni azon, ha egy nap a semmiből érkezik egy Nintendo Direct bejelentés, ahol debütál a Switch egyelőre névtelen utódja. Az biztos, hogy ha ez az utolsó esztendeje, a Nintendo a lehető legméltóbb mód búcsúztatja el, hiszen idén még jön tőlük egy egészen parádésnak ígérkező Princess Peach Showtime, visszatér a Mario vs Donkey Kong, felújítást kap a Luigi’s Mansion 2 és a Paper Mario: The Thousand-Year Door is, tovább erősítve a Nintendo Switch amúgy is parádésan erős kínálatát. És bár lehet, hogy ezek között lesz legalább egy olyan cím, amit a platform nagyjai közé sorolhatunk, az idén hetedik születésnapját ünneplő konzol azonban már eddig is megörvendeztetett kihagyhatatlan klasszikusokkal, videójáték alapművekkel. Ezeket igyekeztünk most összeszedni!

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3002/the_legend_of_zelda_breath_of_the_wild_teszt
Gamekapocs pontszám: 10/10

A platformot elstartoló Breath of the Wild azon kevés játékok egyike, melyet a világon senkinek se kell bemutatni, mert még az is hallott róla, aki amúgy maximum csak érintőlegesen ismeri a játékok világát. Az eredetileg előző generációs Nintendo-konzolra szánt (végül 2 platformra megjelent) BOTW minden szempontból mérföldkő: 31 millió eladott példányával ez a platform 4. legjobban fogyó játéka; ő vitte át a formulát a sandbox formátumba; mind a mai napig látványvilág-etalon, ha Switch-játékokról van szó. A játékmenete által felmutatott újítások maradandó nyomot hagytak a műfajban, számos elemét azóta már máshol is viszontláthattuk, és még évtizedek múlva is emlegetni fogjuk.

Super Mario Odyssey
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3125/super_mario_odyssey_teszt
Gamekapocs pontszám: 9.5/10

Ahogy minden konzolgenerációban, úgy ebben is csak egy fő Mario-játékkal örvendeztetett meg minket a Nintendo, a 2017-es Super Mario Odyssey viszont emiatt (is) igyekezett mindent beleadni, ismét modernizálva azon a 3D-s platformer formulán, amit még az ikonikus Super Mario 64 talált ki. Ennek eredménye pedig az egyik legváltozatosabb Mario-játék lett, ahol számos, egymástól drasztikusan eltérő helyszínen lehetett kihasználni Mario új képességét, a karakterek “megszállását”, akik erejüket biztosítva segítettek a sokszor szájtátósan innovatív akadályok leküzdésében. Mindehez egy, a Switch képességeit csúcsra járató látványvilág assziszált, így az Odyssey nem csak a platform egyik legjobb, de egyben talán legszebb Mario-játéka is.

Mario Kart 8 Deluxe
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: verseny
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A

A Mario Kart 8 Deluxe kissé kilóg a listáról, hiszen nem egy teljesen új játékról van szó - eredetileg Wii U exkluzív volt, ám a platform gyors és fájdalmas halála tucatnyi más játékhoz hasonlóan megmentőért kiáltott, ami végül a Switch lett, így a gép megjelenésének évében érkezett az a Deluxe verzió, amely egy komplett csomagban kínálta a teljes Mario Kart 8-élményt. Az pedig ezen feljavított kiadással vált igazán tökéletessé, és manapság páratlanná - ennél izgalmasabb, látványosabb, tartalmasabb és könnyebben fogyasztható, száz százalékban családbarát versenyjáték kevés van a világon. Nem meglepő, hogy az általa felvert hullámok még mindig nem csillapodtak, hiszen bizonyos országokban még tavaly decemberben, hat évvel a megjelenése után sem lehetett levakarni az eladási listáról, de azért most már igazán elfogadnánk egy kilencedik részt!

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Megjelenés éve: 2017
Műfaj: sRPG
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A

Legféltettebb kincsének kulcsait egy teljesen különálló - és önálló- entitás kezébe adni mindent elmond a Mario + Rabbids Kingdom Battle jelentőségéről, hiszen a 2017-ben megjelent stratégiai szerepjátékot az a Ubisoft követte el, akik a Wii óta a Nintendo leghűségesebb és legaktívabb támogatói. Erre a kollaborációra pedig talán senki se számított, hiszen két univerzum, a Mario- és a Rabbids-világ találkozott egy olyan stratégiai szerepjáték formájában, amely körökre osztott, taktikus harcokkal fuzionált két világot, egészen egyedi és páratlan végeredménnyel. És bár az utód, a Sparks of Hope több aspektusán is javított és jobb teljesítményt nyújtott, az első rész varázslata még mindig pont annyira megkapó, mint a kiadásakor volt!

Fire Emblem: Three Houses
Megjelenés éve: 2019
Műfaj: jRPG
Teszt: N/A
Gamekapocs pontszám: N/A

Egy Nintendo-rajongónak se kell bemutatni a Fire Emblem-sorozatot, amely immáron 34. éve járul hozzá a stratégiai szerepjátékok műfajának hírnevéhez, de nem túlzás azt állítani, hogy a Three Hopes volt az, amely a franchise-t feltette a térképre a szélesebb közönség számára. Mert ugyan korábban is voltak már nagy sikerei, és egy ponton még a kivégzése elől is el tudott menekülni, de a Three Houses tette igazán populárissá és ismertté. Nem véletlenül, hiszen ez az epizód nagyrészt szakított a korábbi formulával, és a tökéletesített harcrendszer köré egy, a Personára kísértetiesen emlékeztető szociálós hálót font, melyben egy hadiiskola oktatójaként kellett nem csak a diákok tudásának gazdagításáról gondoskodni, de a köztük való kapcsolat harmonizálásáról, fejlődésükről, csapattá való kovácsolásuk is ránk hárult. Mindezt tetézte az a tény is, hogy a három nemesi ház konfliktusáról szóló történet szinte három játékot eredményezett, a történet ugyanis egy ponton szerteágazott, így a konfliktus teljes megismeréséhez háromszor is végig kellett vinni - és a kiegészítő birtokában igazából egy negyedik alkalommal is. A TH sikerét mi sem mutatja jobban, hogy még egy spinoff játék is készült hozzá, a Three Hopes pedig nem csak fantasztikusan tudta átvinni egy másik műfajba, de egy-két elemében még a Three Houses-t is felülmúlta.

Animal Crossing: New Horizons
Megjelenés éve: 2020
Műfaj: életszimulátor
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3539/animal_crossing_new_horizons_teszt 
Gamekapocs pontszám: 9/10

A történelemkönyvekben egész sokat fognak foglalkozni a 2020-as esztendővel, és az emberek fejéből is nehéz lesz kiradírozni ezt az esztendőt, egyvalaki viszont egészen jól járt a pandémia csúcsát megkoronázó lezárással: a Nintendo, és mindenki, aki egy olyan játékra vágyott, ahová elmenekülhetett a mindennapok akkor a szokásosnál is épp kínzóbb komorságától. Na persze az is sokat segített, hogy 8 év várakozás előzte meg a New Horizons megjelenését, hiszen addig a legutóbbi hagyományos Animal Crossing-játék a 2012-es New Leaf volt, így hatalmas elvárásokkal érkezett a borzasztóan nyugodt és hangulatos szigetépítés következő felvonása. És bár a Switch egyetlen AC-játéka a tartalomban és a funkciókban is hiányosabbnak tűnt mint a korábbi részek, parádés tálalása, modernizált külseje és irányítása, a megjelenéséig egészen páratlan és egyedi játékmenete okán nem véletlen lett belőle nem csak 2020 legsikeresebb játéka, de minden idők egyik legnépszerűbb Switch-címe is. Ezek fényében pláne érthetetlen, hogy egy nyúlfarknyi kiegészítőt leszámítva a Nintendo miért küldte idő előtt halálba, hiszen annyira sokféleképpen lehetett volna még bővíteni, hogy éveken át aktívan velünk lehetett volna, miközben degeszre tömi a Nintendo pénztárcáját.

Pokémon Legends: Arceus
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: életszimulátor
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3877/pokemon_legends_arceus_teszt
Gamekapocs pontszám: 8/10

“Hindsight is 20/20”, tartja az angol mondás, ami körülbelül azt jelenti, hogy utólag könnyű okosnak lenni, hét év elteltével pedig kijelenthető, hogy ebben a konzolgenerációban a Pokémon leginkább csalódást halmozott csalódásra. A vállalhatatlanul ronda és bugos Scarlet & Violet, a merész változtatásokat nélkülöző Sword & Shield mellett így a Pokémon névhez a legméltóbb az az Arceus volt, amely gyakorlatilag a semmiből érkezett, és az alapoktól szerette volna megújítani a Pokémon-formulát, lefektetve a jövőbeni játékok alapjait. Mivel folytatásra azóta sem lelt, nem tudjuk, ebből a kezdeményezésből végül mi marad meg, az viszont biztos, hogy harcrendszere kifejezetten modern lett, és jócskán elmozdult az akció-szerepjátékok világa felé, nem beszélve egyéb mechanikus innovációiról. Sajnos gyenge látványvilága, üres és kihalt világa a legkevésbé sem szolgált az előnyére, de ha egy Pokémon-játékot kell ajánlani Switchre, akkor egyértelműen ez a befutó.

Metroid Dread
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: metroidvania
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3815/metroid_dread_teszt
Gamekapocs pontszám: 9/10

Sajnos ez már a második Nintendo-konzolgenerációra, amire hiába várjuk a Metroid Prime 4-et (bár a BOTW-hoz hasonlóan lehet, hogy végül ez is crossgen lesz), de még így se maradtunk teljesen Metroid-epizód nélkül, hiszen 2022-ben megérkezett a Dread, amely a sorozat gyökereihez nyúlt vissza, egy hagyományos, 2D-s, oldalnézetes epizóddal öregbítve Samus történetét. És bár ez semmi forradalmi újítást nem hozott, az egészen komplex pályadizájnja, a kiváló és modern harcrendszere, a feszült bossharcok, a szuperjó tálalása elég volt ahhoz, hogy ne csak egy élvezetes játék legyen, de üzleti szempontból minden idők legjobban teljesítő Metroid-játéka is. Reméljük csak a Metroid Prime 4-ig - mert már olyan régóta vágjuk a centit, hogy lassan nem marad belőle semmi…

Xenoblade Chronicles 3
Megjelenés éve: 2022
Műfaj: jRPG
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/3974/xenoblade_chronicles_3_teszt 
Gamekapocs pontszám: 7/10

Egy alkotó és egy stúdió életművét meghatározó sorozathoz újabb és újabb folytatásokat gyártani nem épp a leghálásabb feladat, de a Switch-játékok terén páratlanul gazdag fejlesztői tapasztalattal és háttérrel rendelkező japán Monolith Soft a japán szerepjátékok mesterévé küzdötte ki magát, a Xenoblade Chronicles pedig a Switch Final Fantasy nagyságú sorozatává annak jelentőségét tekintve. És bár a harmadik rész nem mindenkinek nyerte el a tetszését kissé fapados kivitelezésű nyílt világával és túlbonyolított harcrendszerével, egy olyan grandiózus alkotás, amely hatalmas eleganciával keveri az RPG-kliséket a filozofikus és elgondolkodtató elemekkel, a parádés történetmesélésével, a semmihez se fogható hangulatával, és fordulatokban bővelkedő történetével. Ismeretéhez, élvezetéhez egyáltalán nem kell ismerni az elődöket, de mivel a platformon mind az első rész felújítása, mind a Switch-exkluzív Xenoblade Chronicles 2 is elérhető, így ha valaki belevág, jobb, ha rögtön a teljes trilógiával számol!

Pikmin 4
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: stratégia
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4172/pikmin_4_teszt
Gamekapocs pontszám: 8/10

A Switch nem csak a Wii U-ról átmenekített játékok menedékévé tudta kinőni magát, de a régóta parlagon heverő sorozatok visszatérésének célpontjává is. Így nem meglepő, hogy az ezer esztendeje ígért, egykoron már majdnem befejezettnek minősített Pikmin 4 is végül erre a platformra érkezett meg az elmúlt évben, felvezetésképp felújítva az elődöket is. Nem véletlenül, hiszen a negyedik Pikmin egyáltalán nem álmodta újra a formulát, inkább csak modernizálta azt, és hozzácsapott pár olyan elemet, ami miatt bátran kijelenthető: ő a franchise legjobbja, és a platform legjobb stratégiai játéka is. Elvégre hol máshol lehet egy aprócska hajótöröttként valóságos sereget építeni és vezényelni a helyi lakosságból egy olyan világban, amely kísértetiesen emlékeztet a mi Földünkre, csak épp minden annyira hatalmas, hogy szó szerint minden más eltörpül mellette?

Super Mario Bros. Wonder
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: platformer
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4252/super_mario_bros_wonder_teszt 
Gamekapocs pontszám: 9/10

Az Odyssey kapcsán említettük, hogy a Nintendo szűkmarkúan méri a fő Mario-epizódokat, de a spinoffokra és egyebekre ez a legkevésbé sem igaz, így a 2023-as esztendőt az a Super Mario Bros. Wonder aranyozta be, amely a 2D-s ágat képviseli - és megjelenése óta ő annak definitív, meghatározó és korszakalkotó verziója, amely olyan innovatív megoldásokkal gondolta újra a formulát, amit nem csak utódainak lesz nehéz felülmúlnia, de a platformjátékok műfajának más képviselői is nehezen fogják tudni megközelíteni. A pályadizájnt és a játékmenetet fenekestül felforgató új powerupok, a dinamikusan változó nehézségi szint, a kooperatív centrikus vonalvezetése, olyan felejthetetlen élményt nyújt, ami miatt kötelezően ott kell lennie minden Switch-tulaj polcán.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Megjelenés éve: 2023
Műfaj: akció-kaland
Teszt: https://www.gamekapocs.hu/cikk/4124/the_legend_of_zelda_tears_of_the_kingdom_teszt 
Gamekapocs pontszám: 10/10

Nem példátlan, de nem is annyira szokványos, hogy a Nintendo folytatást készítsen egy Zelda-játékhoz, még ha erre több példát is találhatunk a múltban (Nintendo 64-en például a Majora’s Mask, vagy DS-en a Spirit Tracks), sokkal inkább jellemző az, hogy minden epizód önálló. De ha valami annyira forradalmira sikerül, mint a BOTW, és kijelöli a sorozat jövőjét, akkor nem meglepő, hogy az alkotók is örömmel térnek vissza világához. A Tears of the Kingdom ugyanakkor sokkal több lett ennél, hiszen a BOTW-hoz hasonlóan ez is fenekestül felforgatta műfaját: a kreativitásnak és az egyedi problémamegoldásnak megágyazó játékmenetének kötetlensége a sandbox játékok műfajának következő evolúciós lépcsőfoka, amit remélhetőleg sokan fognak követni a jövőben. E mellé pedig egy borzasztóan hangulatos és jól összerakott, ámbár kissé halott világot is kaptunk, a platformból minden cseppet kisajtoló látványvilág és prezentáció mellett, így együttesen a Tears of the Kingdom minden lett, ami lehetett: tökéletes folytatás, a legjobb Switch játék, és minden idők egyik legfontosabb videójátéka!

Kapcsolódó cikkek

11.
11.
Doomsayer
#10: Először azt gondoltam erről, hogy talán az a baj az X-el, hogy dolgozni kéne vele egy kicsit. Ugye a Wii U azt a gamepad-et használja elég kreatívan mindenhez és abban a játékban egy rakás cucc azon van kizárólag, mint pl folyamatosan a térkép és gyorsutazás, illetve multi esetére az integetések és egyebek. De ehhez egyébként szerintem nem kéne sok másodperc átportolni, mondjuk úgy, hogy a Switch gamepad-en a mínusz megnyomása után bejöjjön ez a képernyő és úgy működne, mint egy átlagos játék.
Pont egy homályos képet sikerült lőni róla.

i3ySA6A.jpeg

Minden esetre tényleg igaz, hogy a zenéje miatt is szokták ekézni azt a játékot és azért is, mert nem olyan izgalmas a sztori (egyesek szerint), mint az első részben. Meg még az, hogy nem tartozik bele a sztorija a trilógiába, hanem "csak" amolyan spiritual successor. Egyébként borzasztóan jó játék és a kevés nagyon élvezetes open world cuccok egyike, de mindegy. Így, hogy a Nintendo az online előfizetés felé akarja terelni az embereket, pont jó lehetne az a játék az online funkciói miatt. Ez is egy olyan cím egyébként, hogy a mai napig sokan reménykednek benne, hogy átjön Switch-re és most, hogy vége a trilógiának, újból fellángolt ez a remény. Azt tudom, hogy én vevő lennék rá.

10.
10.
wilson
#8

Sok érthetetlen dolgot csinál a Nintendo, de miután már az anyacsavarokat is átporolták Switchre, nem értem, miért nem került sor a Xenoblade Chronicles X-re. Az egyetlen, ami kimaradt nekem, és annyira szerettem volna bepótolni. Csak arra tudok gondolni, hogy nem akarták megtörni a fő szériát - vagy esetleg licencekkel / jogokkal kapcsolatos probléma lehet a háttérben. Vagy csak a Nintendo úgy viselkedik mint a Nintendo, és nincs logikus oka. Lsd Mother 3, amire most már majdnem 20 éve várunk.
9.
9.
wilson
#7

Rendben, kicsit hozzátoldottam, hogy ne legyen ennyire félreérthető / ambivalens :)
8.
8.
Doomsayer
#3: Kb hasonlót, vagy konkrétan negatívat mondtam én is úgy 6-7 évig csak a Switch-ről, de előtte is kb 10+ évig a Nintendo-ról, a játékaikról és mindarról, amit ezekkel a hulladék gépekkel képviselni próbálnak. Most viszont csak annyit tudok mondani, hogy ez az állapot csak addig tart, míg ki nem próbálja valaki rendesen. Engem sem érdekelt pl egyik Zelda, Xenoblade, Metroid, vagy Fire Emblem és satöbbi sem, amíg nem próbáltam ki őket. Aztán 2023-ban kb 50%-ban csak a Switch előtt ültem és idén is: még 10 órát nem nyomtam a (3D mark alapján high end-nek nevezett) PC-vel és a Series X-el összesen, de a Wii U és a Switch úgy pörög, hogy csak az utóbbiba tegnap 7 óra 50 perc ment bele. Hetente kell töltenem a kontrollert, pedig 50 órát bír kb.

Persze ízlések és pofonok (különböznek), de én úgy látom most, hogy valid az az állítás, hogy az a fajta AAA, ami PC-n, Xbox-on és PS-en van egyszerűen nem közelíti meg a Nintendo játékokat. Úgy értve nem közelíti meg, hogy pl itt van a Baldur's Gate 3, amivel olyan leülni, mint amikor gyerekként, vagy fiatalon leültünk egy extrém atom jó játék elé, teljes belefeledkezés, elfelejtettünk enni és inni és olyan élmény volt, mint "régen" a szép időkben - aztán akkor mindegy a grafika, meg a netes vergődés, mert ott fog rádhajnalodni a játék előtt. Na az a játék garantáltan olyan, de a Nintendo-nak kb minden második játéka olyan. Nagyon nem csodálkozom, ha többet adnak el belőle, mint a PS-ből és az Xbox-ból összesen.

A cikkben említett Xenoblade Chronicles trilógia részeit kérdés nélkül az egész életem kb 30 év gaming-gel eltöltött idejének a legjobb játékai között tartom számon és egyszerűen már azt sem lehet megmondani, hogy a 3 fő rész és 3 kiegészítő közül melyik a jobb. (Amúgy a Xenoblade Chronicles egy 4 részes trilógia, csak az X nem jött át Wii U-ról, de az is igaz, hogy az más sztori és univerzum. De az amúgy a Breath of the Wild elődje és azok készítették, akik a bejárható játékteret a BotW-ban .)

https://www.youtube.com/watch?v=KfjVIQug6_E
7.
7.
delphijos
#6: Bocs, de így leírva egyáltalán nem az jön le ebből hogy oda IS megjelent, hanem hogy oda tervezték, de végül nem arra jelent meg.
6.
6.
wilson
#5
"Nem csak oda “szánt” , hanem Wii U-ra is megjelent, csak közben megcsinálták a Switch portot is"

Igen, pontosan ezt jelenti a mondat :)

Rabbids - Jogos, a vázlatomban benne volt, de végül kihagytam - ezt most pótoltam!
5.
5.
delphijos
“Az eredetileg előző generációs Nintendo-konzolra szánt BOTW”

Nem csak oda “szánt” , hanem Wii U-ra is megjelent, csak közben megcsinálták a Switch portot is.

Amúgy én a Mario + Rabbids-okat is ide venném, ugyan nem belsős, de exkluzív, és szerintem zseniális.
4.
4.
Yanez
El tudnék lenni a Nintendo konzoljával is, de idő hiányában nekem egy platform is több, mint elég a háztartásban. Máskülönben a PS5 mellett lenne egy Switch és egy gamer pc is.
3.
3.
Grabowsky30+
Teljes mértékben elismerem a nintendo saját játékait biztosan nagyon jók sokan imádják őket, de engem soha nem tudtak megfogni. Egy barátom nagy rajongó és szinte az összes komolyabb címet láttam, de valahogy nem tudtam átérezni a rajongását. Elég öreg vagyok már hozzá, hogy szinte a kezdetek kezdetétől ismerem a nintendo termékeket, már a qvarc játékokhoz is volt szerencsém, de valahogy nem tudott megfogni soha. Egyszerűen nincs meg a kémia.
2.
2.
akbar0423
1.
1.
DamonSan
És ezzel kb ki is fújtak a játszható játékok a Nintendónál... XD
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...